​​Subaru dominerar i ny undersökning

​​Subaru dominerar i ny undersökning

Såväl Outback som Forester och Subaru XV vann sina respektive klasser i Auto Pacifics stora ägarundersökning ”Ideal Vehicle Award”. Utmärkelserna innebar mer eller mindre storslam i suv-kategorin.

Auto Pacific går löpande ut med en stor undersökning till ägare av nya bilar. Ägarna får frågeformuläret efter att ha ägt sin bil i tre månader. Frågorna behandlar uteslutande vad man anser biltillverkaren kan förbättra på respektive modell. Dessa data sammanställs sedan och redovisas årsvis i slutet av juli månad.

I år bidrog över 65.000 bilägare med sina synpunkter och de bilar som bäst möter ägarnas behov och önskemål i respektive klass utses i ”Ideal Vehicle”. Det rör sig om totalt 24 klasser och Subaru la beslag på tre av dessa.

Outback vann i kategorin ”Premium mid-size Crossover SUV”, Forester tog hem titeln i ”Mid-size Crossover SUV” och Subaru XV la beslag på förstaplatsen i kategorin ”Compact Crossover SUV”. För Outback och Forester var det andra titeln i rad.

– Vi vet att även de svenska ägarna är nöjda och att våra bilar motsvarar kundernas förväntningar. Med tanke på att Subaru först och främst är ett cross-over-märke ser vi detta som ett bevis på total kundnöjdhet, säger John Hurtig, varumärkesdirektör på Subaru Nordic AB.

Hela undersökningen och alla resultat hittar du här:

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2015 tillverkades totalt 939.000 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ, Levorg och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och Subaru har tillverkat fler än 16 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1966.