Toppbetyg till Subaru XV i Euro NCAP

Toppbetyg till Subaru XV i Euro NCAP

Subaru XV har säkerhetstestats av Euro NCAP. Inte oväntat erhöll Subarus nya cross-over högsta ranking - fem stjärnor. Subaru XV presterade bland annat det bästa resultat som någonsin noterats för barnsäkerhet.

Varje Subaru är byggd och utrustad för högsta säkerhet. XV erhöll fem stjärnor med höga betyg i alla delmoment enligt de tuffa kriterier som gäller 2011. Alla utföranden av Subaru XV har som standard sju krockkuddar, bältesvarnare på alla fem platser och VDC. Vehicle Dynamics Control innefattar antispinn, antisladd och traction control. ABS-systemet i Subaru XV har även bromskraftsförstärkare (BAS) och bromskraftsprioritering (BOS).

Subaru XV noterade hela 44 poäng för barnsäkerhet. Detta är det högsta betyg som någonsin utdelats av Euro NCAP. Som grädde på moset belönades Subaru XV som första modell för sitt helautomatiska aktiveringssystem för krockkudden på passagerarsidan.

Säkerheten i Subaru XV är så hög att modellen klarar kriterierna för fem stjärnor även med de ännu tuffare krav som kommer att gälla 2012.

Länk till Euro NCAP:s hemsida: