SKHLM är Årets Köpcentrum

Under Stora Detaljhandelsdagen på Oskarsteatern igår tog SKHLM i Skärholmen hem titeln som Årets Köpcentrum. I hård konkurens med Birsta City, NK Stockholm, Forum Nacka och Vällingby city stod SKHLM som vinnare med motiveringen:

"Efter förvandlingen till SKHLM tillhör köpcentrumet i Skärholmen de shoppinganläggningar i hela Storstockholm som får absolut mest beröm av sina gäster. Och det som SKHLM-besökarna är mest nöjda med är urvalet av butiker - det som är viktigare än allt annat när konsumenterna väljer var de ska handla."

Vinnaren utses genom att allmänheten först nominerar sina favoriter och därefter utser en jury den slutgiltiga vinnaren. Årets jury bestod av David Jansson, ekonomie doktor och analytiker i Market, Micael Dahlén, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm och krönikör i Market, Yvonne Ingman, vice vd Svensk Handel, Henrik Vestin, analytiker vid Handelns utredningsinstitut, Katharina Norborg, GFK Sverige och Frida Berglund, krönikör i Market, trendspanare som driver Sveriges största inredningsblogg och projektledare i reklambranschen.

"Vi är självklart mycket stolta över denna titel, speciellt då det är konsumenter som valt oss. Vi lägger stora resurser på kundundersökningar och målgruppsanalyser för att anpassa hela shoppingupplevelsen efter våra besökare och nu ser vi att det gett resultat", säger Jessica Fredriksson Group Marketing Manager för Skärholmen Centrum. Hon fortsätter: "Titel Årets Köpcentrum ger oss en extra motivation att fortsätta att utveckla SKHLM och ligga i framkant."

INFORMATION OM SKHLM- THE CAPITAL OF SHOPPING:

Öppettider:

Måndag - Fredag 10.00 - 20.00

Lördag 10.00 - 18.00

Söndag 11.00 - 18.00

Ombyggnaden har inneburit att butiksutbudet i SKHLM ökat till närmare 200 butiker med en butiksyta på 90 000 kvadratmeter. SKHLM är landets till ytan största köpcentrum. Centrumet beräknas omsätta 2,3 miljarder 2010 och ha ett årligt besöksantal om 13 miljoner.  Tillsammans beräknas SKHLM och Kungens Kurva omsätta drygt 8 miljarder kronor och årligen ha ca 30 miljoner besökare vilket gör det till Nordens största handelsplats.

För information och intervjuförfrågningar, kontakta Event & PR-byrån Subito:

Mia Jorpes, T: 08-506 511 05, M: 070-722 43 13, E: mia.jorpes@subito.nu

• årets köpcentrum