Alby plats för Nötknäpparen i december

Knappt har det påkostade Dramaten-gästspelet hunnit packa ihop (bland annat tömning av en bassäng på 44 000 liter vatten), så är det dags för nästa gästspel på Hangaren Subtopia. Denna gång en streetdansföreställning där allt är möjligt. Med sin spektakulära scenografi och snabba scenbyten, blir det ytterligare en i raden av nya uppgifter att lösa för Hangaren-scenen.

–Självklart är det glädjande att fler scenaktörer upptäcker Subtopias egen scen i Alby. Här får de inte bara en otroligt häftig lokal för sina föreställningar, utan de får en närhet till en annan publik. Det här är precis det vi arbetar för, att bygga Botkyrka som ett kulturcentrum utanför stan, som alltid bjuder på överraskningar och som innerstadens scener kan se som en extra resurs eller tillfällig satellit, säger Kerstin Fagervall, produktionsansvarig på Subtopia.

Fredrik Benke Rydmans bejublade Nötknäpparen, spelades för utsålda hus på Dansens Hus i mars och åkte sedan på turné i Tyskland och Schweiz. Med breakdance och streetdance, musik av bland annat Danny Saucedo och Anna Ternheim, en handlingen förlagd till en kaotisk nutid och en publikvärd som inte riktigt förstår sin roll i det hela, fick den i förra spelomgången sin publik totalt på fall av förtjusning. På Hangaren Subtopia ges 17 föreställningar med premiär 14 december. Biljetterna släpps onsdag 12 september kl. 10:00.

Om Fredrik Benke Rydmans Nötknäpparen

Nötknäpparen är mest känd som en balett baserad på E T A Hoffmanns skräckromantiska berättelse från 1816 med musik av Pjotr Tjajkovskij. Originalsagans julfirande hemma hos en rik familj byts i Rydmans version ut till en betydligt ruffigare miljö. I stället för tåspetsbalett möter publiken bland andra en sibirisk europamästare i breakdance. Publiken får följa den lilla flickan Clara som har lämnats ensam att bo på en soptipp, medan hennes föräldrar tigger på gatorna i ett främmande land. I förhoppning om att återförenas med sina föräldrar, luras Clara att följa med en organhandlare på jakt efter ett ungt hjärta att sälja till en sjuk man. Nötknäpparen, prinsen, har gått sönder och förlorat sin stjärnglans.

Idé och koreografi: Fredrik Benke Rydman

Scenografi: Fredrik Benke Rydman och Lehna Edwall Velander

Ljusdesign: Tobias Hallgren

Kostym: Lehna Edwall Velander

Mask & peruk: Katrin Wahlberg

Video: Andreas Skärberg och David Nordström

Musik: Pjotr Tjajkovskij, Danny Saucedo, Anna Ternheim, Martin Östergren, Mattias Venge, Albin Myers, Fredrik Wentzel, Johan Liljedahl, Mario Perez Amigo.

Föreställningen produceras av Blixten & Co.

Om Fredrik Rydman

Dansare och koreograf, född 1974. Var i tretton års tid med i Sveriges populäraste dansgrupp Bounce Streetdance Company, vars avskedsföreställning "The Last Bounce" 2010 sålde ut Globen fem gånger om. Sedan dess har Fredrik Benke Rydman haft stora framgångar med egna föreställningar som ”Danny Saucedo NU” (Hamburger Börs 2017) "Eldfågeln" (Göteborgsoperan 2015), "Stop. Play. Rewind." (Dansens Hus 2014), "Macbeth" (Stockholms Stadsteater 2013). Hans nytolkning av "Svansjön" (Dansens Hus 2011) blev en enorm succé som hittills har setts av 250 000 personer i hela Europa, varav 80 000 bara i Stockholm. Fredrik Benke Rydman stod för koreografin till Måns Zelmerlöws låt "Heroes" som vann Eurovision Song Contest 2015. 2016 gjorde han öppningsnummer och mellanakter när ESC hölls i Stockholm Globe Arena den 23 maj, vilket han även gjorde 2013. Sommaren 2014 hördes han i det populära radioprogrammet ”Sommarpratarna” i SR P1 och hösten 2015 satt han i juryn för ”Supershowen” i SVT:s Barnkanalen. Fredrik Benke Rydman har även arbetat med flera stora svenska artister så som Robyn, Avicii, Eric Saade, Darin, Martin Stenmarck, Lena Philipsson och Alcazar. Från hösten 2017 har han koreografresidens på Kulturhuset Stadsteatern där han regisserats och koreograferat ”Beacuse i`m Worth it!” och hösten 2018 ges hans tolkning av ”Våroffer” med 20 dansare och 5000 liter vatten på scen. Benke dansar dessutom hela första akten ensam på scen tillsammans med en robot.

Fredrik Benke Rydman är nominerad i kategorin Bästa Koreografi Deutches Theater Preis, för musikalen ”Fack Ju Göthe” som spelas i München.

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:

Elin Borrie, marknadschef Subtopia, elin.borrie@subtopia.se, 0739607020

Annica Sigfridsson, producent, annica@houseofshapes.se, 0707996777