Ett mer demokratiskt Europa!

Ett mer demokratiskt Europa i sikte? Det är målet när konstnärer, aktivister och entreprenörer från Europa möts under tre dagar för ”Idea Camp 2015” på Subtopia i Botkyrka 23-25 september.

Hur skapar vi en framtida stad där barnen har möjlighet att påverka sin omgivning? Hur skapar vi en stadsplanering på gräsrotsnivå där invånarna är delaktiga? Hur kan migration och integration bidra till att skapa nya affärsmodeller och tjänster? Hur ser framtidens finansieringsmodeller för bostadsprojekt i Sydeuropa ut? Det är några av frågorna som diskuteras på Idea Camp 2015 på Subtopia.

Temat är ”build the city” och tillägnas djärva och nyskapande idéer som på olika sätt involverar samhälle, invånare och kultur i omformningen av stadens gemensamma utrymmen och dess omgivningar. Under tre dagar möts 50 personer och företag, s.k. ”idea makers”, från hela Europa för att presentera sina idéer, arbeta tillsammans, lyssna till inspirationsföreläsare, interagera med Botkyrka och diskutera ”hur vi bäst bygger staden” tillsammans.

2014 års Idea Makers gör redan stor påverkan i Europa. En av deltagarna, Engin Önder, porträtterades nyligen i TIME Magazine’s ”Next Generation Leaders” serien.

Till årets Idea Camp sökte 400 personer och 50 idéer valdes ut av European Cultural Foundation (ECF) tillsammans med en jury bestående av sakkunniga rådgivare. Idéerna spänner över ett brett spektrum av länder, yrkesområden och teman. Av Idea Camps totalt 50 utvalda idéer har två sin bas i Sverige:

Teater K från Katrineholm är en av deltagarna med projektet ”Visutopia”, ett ”Visionslaboratorie” för att processa framtida ekonomistrukturer, med effektivare resursanvändning och resiliens som fokus. I projektet ingår även ett ”open source hardware makerspace”, som i praktiken ska illustrera och utforska hur öppen samverkan och transparens i distributions- och tillverkningsprocesser kan fungera. Anders Nilsson är en av personerna bakom idén:

”Vi deltar i Idea Camp 2015 för att låta oss inspireras och förhoppningsvis inspirera andra genom att lyfta frågan om hur vi ska förvalta mänskliga och naturens resurser på ett hållbart sätt i framtiden”.

En annan deltagare är Civickarlstad och projektet ”Transurbanistaz” som vill lyfta det civila samhällets idéer om vad det urbana, förorten och/eller landsbygden är och kan vara. För vad händer med ett samhälle när de som bor och verkar där inte får möjlighet att delta i de tankeprocesser som styr platsens utveckling? Sabina Ostermark som är en av personerna bakom ”Transurbanistaz” säger såhär om förväntningarna inför Idea Camp 2015:

”Självklart vill vi gå vidare i uttagningen om projektpengarna på 10 000 EUR, men att få delta på Idea Camp är helt klart viktigt och värdefullt i sig själv – inte minst för att skapa nya kontakter. De idéer och tankar vi har kommer självklart förbättras i mötet med andra aktörer och det program som satts ihop”.

Lista över alla 50 utvalda idéer finns här:

Fredag 25/9 är programmet öppet för allmänheten. Då presenteras alla 50 idea makers och deras idéer i Hangaren Subtopia. På plats finns några av Europas mest engagerade stiftelser, lokala beslutsfattare, opinionsbildare, stadsutvecklare och kultur- och medborgarorganisationer som i en avslutande paneldiskussion diskuterar hur vi ska ”bygga staden” tillsammans.

NÅGRA AXPLOCK UR PROGRAMMET:

Onsdag 23/9 kl. 14.30-15.00: IdeaTalk: Michel Bauwens och Kevin Flanagan från P2P Foundation. En inspirerande och personlig upptäcksresa på jakt efter det gemensamma (”the commons”) i staden. Öppen för allmänheten, föranmälan krävs!

“Bauwens is a co-founder and leading activist of the P2P Foundation (Foundation for Peer-to-Peer Alternatives), which researches peer production/governance/property and the open/free, participatory, and commons-oriented modes of human cooperation, and works in collaboration with a global group of researchers in the exploration of peer production, governance, and property. “

Onsdag 23/9 kl. 16.30: Europa möter Alby & Fittja!

Rundvandring och guidad tur med start i Subtopias utomhusgalleri med graffitiverk av bland annat ROA och Alias. Stopp på Mångkulturellt centrum i Fittja, ungdomshuset Albys hjärta m.m. Endast inbjudna!

Torsdag 24/9 kl. 10.00-10-30:
IdeaTalk: Dr. Jayne O. Ifekwunigwe, associate professor på Duke University, Den Osynliga Staden (The Invisible City). Vad är det gemensamma ur migranter, diaspora och de papperslösas perspektiv? Öppen för allmänheten, föranmälan krävs!

Torsdagen 24/9 kl. 18.30: Botkyrkabor bjuder europeisk idéspruta på middag.

Tid för samtal, diskussion och nya vänskapsband när 25 familjer från Botkyrka bjuder hem deltagarna i Idea Camp på middag runt om i Botkyrka. Projektet förser värdfamiljerna med matcheck. Endast inbjudna!

Fredag 25/9 kl. 14.00 -17.00: Presentation av 50 idéer för ett mer demokratiskt Europa.

På plats finns några av Europas mest engagerade stiftelser, lokala beslutsfattare, opinionsbildare, stadsutvecklare och kultur- och medborgarorganisationer. Avslutas med paneldiskussion om hur vi ska ”bygga staden” tillsammans. Öppen för allmänheten, ingen föranmälan krävs!

Subtopias chef Karin Lekberg inför den stundande konferensen:

”Med Subtopias mångåriga erfarenhet av arbete inom kultur och utvecklingsfrågor har vi lärt oss att det mest mänskliga av allt är kultur och relationer mellan människor. Så varför inte låta detta utgöra kärnan i våra städer och mötesplatser mellan hus och vägar.” Karin Lekberg

FAKTA
Idea Camp 2015 är en tre dagars konferens som hålls på Subtopia i Botkyrka mellan den 23-25 september. Idea Camp kretsar kring 50 utvalda personer från fler än 20 länder, runt om i Europa och angränsande länder, vars idéer på olika sätt syftar till ett mer demokratiskt Europa ur perspektivet stadsutveckling. Efter genomfört Idea Camp får 25 av idéerna ett R & D-stöd på 10 000 EUR för att ta sina idéer ännu längre. Värd för ”Idea Camp 2015” är Subtopia i Botkyrka. Under veckan pågår workshops, föreläsningar och aktiviteter på temat ”build the city”. Läs mer här:https://drive.google.com/file/d/0B9UDF4wPp-TdU3NfTUdvRTRKam8/view

Subtopia är ett kommunalägt aktiebolag i Botkyrka som bygger broar mellan människor med idéer och plattformar som får idéer att växa. I klustret som vuxit fram i telefonmagnaten Lars Magnus Ericssons gamla fabrikslokaler i Alby söder om Stockholm finns ett åttiotal företag, organisationer, ideella föreningar, utbildningar och nyföretagare som arbetar med kultur, kreativa näringar och socialt entreprenörskap. 2014 valdes Subtopia till prestigefylld europeisk satsning för att öka demokratin i Sverige och Europa med konst och kultur som verktyg. Höstens demokratikonferens ”Idea Camp 2015” är en del av satsningen.

European Cultural Foundation (ECF) grundades i Genève 1954 av bland andra den schweiziska filosofen Denis de Rougemont, arkitekten Robert Schuman och Prins Bernhard av Holland. En stor del av ECFs arbete går ut på att stötta organisationer och platser som använder kultur för att öka människors demokratiska inflytande i det offentliga rummet. ECF finns i Amsterdam och är initiativtagare och finansiär till det treåriga nätverksprogrammet ”Connected actions for the commons” som stödjer Subtopia och fem andra hubbar i Europa. Läs mer här:http://www.culturalfoundation.eu/library/partnership-municipality-of-athens-and-athens-bienniale