Kanadensiska succékompaniet Cirque Alfons tillbaka i Sverige med nya föreställningen Tabarnak

Cirkusfest. Flera generationer familj. Livemusik. Energi. En bjussig och mustig tillställning all around! Kanadensiska succékompaniet Cirque Alfonse är tillbaka!

Cirque Alfonse har skapat sin senaste föreställning Tabarnak inspirerade av bykyrkan som en gång var samlingsplatsen för det lilla samhället där de växte upp i Quebec. Det är en inbjudan till att samlas för ett firande av himmel, helvete och allt däremellan.

Detta är andra gången Cirque Alfonse spelar på Hangaren. 2013 gjorde de succé med föreställningen Timber! som likt Tabarnak bjöd på energisk cirkus, smittsam glädje och livemusik, allt i Cirque Alfonses unika stil.

Tabarnak är Cirque Alfonses tolkning av det heliga och det hädiska. En otyglad högmässa och en modern tolkning av kyrkan som symbolisk plats. Ordet “tabarnak” är en quebekisk svordom (som också betyder tabernakel) som en gång i tiden var ett stridsrop mot makten, men som idag blivit ett alldagligt uttryck för smärta, ilska eller förvåning.

Cirque Alfonse ger sig ut på en herrelös och poetisk "korsväg". Det är livlig musikalisk cirkus där orgeln kör ett riff på det traditionella och akrobatiken vänder upp och ner på kyrkbänkarna. En bjussig och mustig cirkusfest kort sagt!

Om kompaniet

Cirque Alfonse grundades 2005 och deras första föreställning La Brunante hade premiär 2006. Den föreställningen la grunden till sucéen Timber! som även den spelat på Subtopias scen Hangaren (2015). Artisterna i Cirque Alfonse har arbetat med en rad kända cirkuskompanier som t.e.x de Montrealbaserade kompanierna Les 7 doigts de la main och Cirque du Soleil samt Cirkus Cirkör här i Sverige. Denna modiga och kreativa grupp av artister har givit sig in på en outforskad konstnärlig resa där de blandar cirkuskonstens många tekniker med traditionell folklore från Quebec.

Föreställningslängd 75 min

Rekommenderad från 6 år