Restaurangen Folkes i Huddinge öppnar filial i Alby

Den 2 september får Subtopia i Alby ny restaurang när Folkes i Huddinge öppnar en filial. Emilia Wahlström, som är en av tre delägare, kommer att vara platschef.

– Vi vill bli det självklara valet av mötesplats i Alby som folk vill resa till och som lokalbefolkningen vill stanna kvar på. Vi vill lära känna området och bli en del av det.

Gänget bakom Folkes beskriver sig själva nästan som en familj. Och lite så är det. Förutom Emilia ägs företaget av Elsa och Tobias Holmberg, som är gifta. Paret har en lång karriär i restaurangbranschen som kockar och kökschefer, och Tobias är även sommelier. Emilia Wahlström har å sin sida arbetat mycket med event.

– Vi brinner för god och hållbar matlagning. Vi tycker det är kul att hitta på nya maträtter och upplägg. Sedan är vi alla jätteintresserade av kultur och musik. Vi tycker att mat och kultur går hand i hand, att få mötas över en måltid till musik eller till en föreställning. Tobias spelade faktiskt i band på nittiotalet och har turnerat runt i Europa.

För snart sju år sedan bestämde sig Elsa och Tobias Holmberg för att öppna restaurangen och konferensanläggning Folkes i Huddinge centrum. Där serverar de idag 200 luncher per dag, har ungefär tio anställda och de arrangerar även kulturverksamhet, evenemang och fester.

Menyn på nya Folkes Subtopia kommer att vara inspirerad av länder runt Medelhavet såsom Frankrike, Italien, Libanon och Israel. Emilia berättar att de även där vill vill ha en lokal anknytning.

– Vi vill arbeta med lokala odlare och producenter. Exempelvis har vi provsmakat alla sorter av Baklava som finns på konditoriet i Alby centrum vilket var helt fantastiskt.

Folkes kommer även att utveckla sin cateringverksamhet i Subtopia och de vill satsa extra på hållbarhet.

– Inom event används mycket engångsmaterial. Därför har vi ett nära samarbete med inköpsavdelningen hos vår grossist så att vi kan testa olika nya hållbara produkter.

• Kultur

• botkyrka