Subtopia håller öppet hus för Botkyrkabor

Med Subtopiadagen vill 60 aktörer i kulturklustret i Alby få fler Botkyrkabor att upptäcka alla möjligheter som finns på Subtopia. Här samlas aktiva inom kultur från nybörjar- till proffsnivå. På Subtopiadagen kommer du bland annat kunna prova på parkour, balett, sång eller cirkus, få odlingstips eller idécoachning. Dessutom bjuds det på cirkusföreställning och filmvisning.

Subtopiadagen är Subtopias första öppet hus med de cirka 60 aktörer som finns samlade på området. Tanken är att Botkyrkabor ska få bättre kännedom om vilka möjligheter som finns här på Subtopia. Många har någon gång besökt området på Rotemannavägen i Alby på en lov-aktivitet när de var små eller varit gäster på en släktfest på Loftet. Men det är få som känner till hela det spektrum av verksamheter som håller hus här.

Subtopia grundades 2002 med visionen om att utgöra ett växthus för företag och utbildningar inom film, TV, teater och media. Idag utgör Subtopia ett kreativt nav nationellt och internationellt, men också lokalt. Och det är just den lokala betydelsen som står i fokus på Subtopiadagen.

– Vi vill lyfta upp och synliggöra den enorma aktivitet som pågår här. Det kanske ser anspråkslöst ut utifrån, men det är just här någon gått på sin första dansworkshop, förverkligat en idé, påbörjat en utbildning eller startat ett företag från noll. Allt enligt den unika Subtopia-metoden som bara är möjlig tack vare att så mycket kreativitet samlas här, säger Kristina Hagos, projektledare för Subtopiadagen.

Under dagen är det även vernissage för Botkyrka konstsalong, med talanger från hela kommunen som visar foto, måleri, hantverk med mera. På platsas kommer det finnas mat i form av wraps, korv och hamburgare samt fika att köpa om man är hungrig eller törstig.

Subtopiadagen kommer bjuda på:

• Cirkusföreställningen "Två" med Henrik och Louise
  • Med Korpen kan du prova yoga, landhockey och skottramp, Stark&Smidig eller Zumba.
  • Korpen håller också prova på parkour och där kan du också filma stunt med MZ Stunts
  • Jobb-coachning och vägledning för jobbsök med Miljonbemanning
  • Pitch-maraton och hur du går Från idé till verklighet med KLUMP Subtopia
  • Skapa pappersdekorationer och prova hennamålning med Ibn Rushd
  • Prova sång, teater och dans med scenskolan FEJM
  • Boodla ställer upp minigrönsaksmarknad på cykel och pratar om att odla ätbart på balkongen
  • Var med och skapa det nya Subtopia-mönstret
  • Prova cirkus med Cirkör
  • Måla graffiti med Graffitifrämjandet
  • Fanzingo-bio och film-prova-på
  • Prova på dans och teckning med D.I.T. Tidigare D.I.T.-elever håller även en performance “Subsensorium – modig, otämjd och empatisk”
  • Öppen balettlektion, öppen tåspetslektion, prova redskapsbalett och slutligen en balettuppvisning, allt med Vackra rosen
  • Kreativitet- och brandingworkshop med Changers hub och BLIMP

Presskontakt på Subtopia:

Mobile: +46 (0)73 960 70 23
Rotemannavägen 10
145 57 Norsborg

www.subtopia.se

Facebook | Instagram | Twitter | YouTube

SUBTOPIA – En plats för alternativ kultur i Alby, Botkyrka!