Viveca Ax:son Johnson, ordförande för Nordstjernan, samt Mattias Sunneborn, idrottare och ambassadör för Suicide Zero

​Nordstjernan donerar 500 000 kr till Suicide Zero

Investeringsföretaget Nordstjernan donerar en halv miljon kronor till Suicide Zero. Det är den största enskilda gåva Suicide Zero hittills fått.

Varje år tar över 1500 personer sitt liv i Sverige. Något som fler och fler uppmärksammar och vill göra något åt. Ett företag som vill bidra till att minska tragedierna är investeringsföretaget Nordstjernan.
– Vi tycker det är viktigt att öka kunskapen om psykisk ohälsa och har förhoppningen att därmed kunna bidra till att antalet självmord också minskar, säger Viveca Ax:son Johnson, ordförande för Nordstjernan.

Journalisten Niklas Ekdals bok Hur jag dog, var den som öppnade ögonen för problematiken kring självmord.
– Psykisk ohälsa och självmord angår oss alla. I vårt samhälle hör vi dagligen om det utåtriktade våldet - krig, terrorism, mord - men den inåtvända självdestruktiviteten och lidandet är det förvånansvärt tyst om, säger Viveca Ax:son Johnson.

Tjugo gånger fler människor dör av suicid än mord. Dödsfallen i trafiken uppgår till en sjättedel av självmordsfallen. Samtidigt satsas 150 miljoner årligen på trafiksäkerhet men endast 3 statliga miljoner kronor på den statliga expertenhet, NASP vid Karolinska Institutet, som forskar om självmord.
– Att rädda liv måste få kosta och Nordstjernans gåva innebär att vi kan arbeta mer långsiktigt och satsa på att utveckla organisationen. Så gåvan är oerhört betydelsefull för oss och kommer att resultera i att vi kan nå många fler med kunskap om hur självmord kan förebyggas, säger Alfred Skogberg, generalsekreterare för Suicide Zero.

Genom Suicide Zeros ambassadör Mattias Sunneborn knöts kontakter med Nordstjernan. Mattias nämns i Niklas Ekdahls bok och hans arbete har fått många att inse hur stort problemet är med självmord.
– Ska självmorden minska radikalt krävs att vi är många som engagerar oss. Nordstjernans oerhört generösa gåva hoppas jag inspirerar andra företag till att också vilja bidra, säger Mattias Sunneborn vars far tog sitt liv när Mattias var 15 år gammal.

Suicide Zero är en ideell organisation med 90-konto som arbetar för att radikalt minska självmorden. Suicide Zero behövs för att påverka politiker, journalister och allmänheten och visa på hur självmorden kan minska. Några av Sveriges främsta suicidforskare stödjer Suicide Zeros arbete. Totalt tog 1554 människor sina liv i Sverige under 2015.