Bild: Det krävs transparens om kemiskt innehåll i byggprodukter för att kunna spåra farliga ämnen i byggnader i framtiden.

Miljöbyggnad ökar trycket för transparens om kemiskt innehåll i byggprodukter

Genom ett förtydligande från Tekniska rådet skärps kriterierna så att produkters kemiska innehåll måste vara känt för de som äger fastigheterna. Tidigare kunde leverantörer välja att ha viss information hemlig i t.ex. SundaHus Miljödata.

- Vi gjorde det här förtydligandet för att vi vill skärpa kraven och tydliggöra syftet med indikator 13, det vill säga att syftet med loggboken är att fastighetsägaren ska veta vilka ämnen som finns i byggnaden för att kunna spåra eventuella farliga ämnen i framtiden, säger Catarina Warfvinge, chef för Miljöbyggnad på SGBC.

Jane Wigren, chef för bedömningsverksamheten och medlem i kriterierådet för Miljöbyggnad 3.0 välkomnar beskedet:

- Att arbeta för transparens och fastighetsägarnas rätt att veta vad de har i sina byggnader är ju kärnan i SundaHus erbjudande. Samtidigt vill vi ju göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att följa kriterierna vilket innebär att vi nu har gjort ett gediget arbete för att kontrollera samtliga produkter gentemot Miljöbyggnads kriterier inklusive det nya förtydligandet, säger Jane.

Med anledning av förtydligandet har SundaHus stöd för Miljöbyggnad uppdateras vilket bland annat innebär att nya symboler visas för produkter som inte klarar kriterierna. Mera information SundaHus stöd för Miljöbyggnad 3.0 finns här.

Kategorier

SundaHus erbjuder fastighetsägare trygghet, nu och i framtiden, genom ett brett utbud av tjänster för medvetna materialval. Med ett webbaserat system och kvalificerad rådgivning är SundaHus en helhetslösning för att systematisera arbetet med att fasa ut farliga ämnen i en byggnads hela livscykel.

SundaHus i Linköping AB (publ) grundades 1990 som ett konsultbolag för en bättre inomhusmiljö och är idag en ledande aktör på området medvetna materialval.

Daniel Karlsson

Försäljningschef 013-36 30 93

SundaHus verkar inom bygg- och fastighetssektorn och hjälper företag och organisationer med att skapa giftfria och långsiktigt värdefulla byggda miljöer genom enkla och effektiva lösningar för medvetna materialval. SundaHus är en del av iBinder Group.