Friska, fruktiga och framför allt - fjäderlätta!

Lagom till terrassernas och balkongernas säsong så lanserar Systembolaget vad som kommer att bli en sommarsuccé, vitt och rosé med endast 5,5% alkohol.

Sundance Wines släpper den 1:a juni de två produkterna Light as a Feather Chardonnay och Light as a Feather Merlot Rosé på Systembolagets hyllor.

Dessa är unika på många sätt, men den främsta nyheten är att de båda har en lägre alkoholhalt på endast 5,5%, vilket inte bara ger en lättare och friskare smak, utan också mer än 40% lägre kalorier!

Att kunna göra ett mer medvetet val samtidigt som du fortfarande kan avnjuta ett svalt och fruktigt vitt eller rosé är en kombination som gör dessa två nyheter riktigt intressanta för sommaren. Light as a Feather Chardonnay erbjuder en fruktighet med tydliga toner av äpple och tropisk frukt som t.ex. melon, medan Light as a Feather Merlot Rosé ger en frisk och bärig karaktär med tydliga toner av jordgubb och hallon.

Vän av ordning frågar sig givetvis när och till vad dessa skall drickas? Svaret kunde inte vara enklare - när som helst! Ett glas Chardonnay till den rökta laxen eller till den lätt kryddade asiatiska rätten, ett glas Merlot Rosé till en kycklingsallad med vännerna på picknick i parken, eller bara att avnjuta väl kylda som de är.

Druvorna skördas under perioden slutet av september till mitten av oktober, med målsättningen att nå en hög mognadsgrad. Vingårdarna ligger i Trakien i den sydöstra delen av Bulgarien, ett område som kännetecknas av ett milt medelhavsklimat och där jordmånen till stor del består av kalk- och sandsten. Druvorna pressas försiktigt med membranpress och förs sedan över till ståltank för jäsning. Efter jäsningen så genomförs en avalkoholiseringsprocess för att få ner alkoholhalten till 5,5%.

Fakta om Light as a Feather Chardonnay 2012

• Smakprofil: Fruktigt med tydliga toner av äpple och tropisk frukt som t.ex. melon. Mjukt och välbalanserat med ett friskt avslut.

• Druva: Chardonnay

• Alkoholhalt 5,5%

• Systembolaget art nr 6894

• Pris 39 kr, 75cl

• Lanseringsdatum 2013-06-01

Fakta om Light as a Feather Merlot Rosé 2012

• Smakprofil: Friskt och bärigt med tydliga toner av jordgubb och hallon. Bra balans med en trevlig syra i avslutet.

• Druva: Merlot

• Alkoholhalt: 5,5%

• Systembolaget art nr 6214

• Pris 39 kr, 75 cl

• Lanseringsdatum 2013-06-01

Domaine Boyar var den första privata vinproducenten som etablerade sig efter kommunismens fall i Bulgarien. Företaget startades parallellt i Sofia och London 1991 och lyckades mycket skickligt navigera sig igenom den ekonomiska övergången i Bulgarien. De har genom åren lyckats etablera sig som en av de största och mest pålitliga vinproducenterna från Bulgarien och därigenom också som ett av de mest framgångsrika exportföretagen.

OBS! Detta är en reviderad press release pga. felaktigheter i tidigare publicering den 27/3

• Gastronomi

• lågalkohol
  • lågalkoholvin
  • lågkalori
  • lågkaloridryck
  • rosé
  • vitt
  • domaine boyar
  • chardonnay

______________________________________________________________

Sundance Wines är ett ungt, innovativt företag som importerar, säljer och marknadsför vin. Målsättningen är att Sundance Wines skall bli en ledande leverantör till Systembolaget genom att alltid leverera högkvalitativa drycker till rätt pris.

Företaget är ett dotterbolag inom Domaine Wines Nordic-koncernen som idag bedriver importverksamhet i Norden genom bolagen Domaine Wines Sverige och Domaine Wines Finland.

Markus Keusen