Pressmeddelande -

Light as a Feather Chardonnay och Merlot Rosé, världsnyheter som nu även når Systembolagets hyllor!

Den 1:a juni, lagom till sommaren, så släpps två spännande nyheter på Systembolagets hyllor, Light as a Feather Chardonnay och Light as a Feather Merlot Rosé. Detta är två nyheter som är mycket friska, fruktiga och druvtypiska. Samtidigt är dessa helt unika för den svenska marknaden då de bägge har en lägre alkoholhalt 5,5% alk. samt att de har 40% lägre kalorier än övriga viner i Systembolaget sortiment. Kombinationen av att kunna göra ett mer medvetet val samtidigt som du fortfarande kan njuta av ett svalt och fruktigt vitt eller rosé gör att dessa två nyheter kommer att bli kommande succér på Systembolaget.

Druvorna skördades under perioden slutet av september till mitten oktober med målsättningen att skörda druvorna med en hög mognadsgrad. Vingårdarna ligger i Trakien i den sydöstra delen av Bulgarien. Området kännetecknas av ett milt medelhavsklimat och jordmånen består till stor del av kalk- och sandsten. Druvorna pressades försiktigt med membranpress och fördes sedan över till ståltank för jäsning. E

fter jäsningen så blandades vinet och därefter fördes 80% av vinet över till små ekfat där det lagrades i fyra månader. Allt vin genomgick malolaktisk jäsning innan det slutligen buteljerades.

Fakta om Light as a Feather Chardonnay 2012

• Smakprofil: Ett fruktigt vin med tydliga toner av äpple och tropisk frukt som t.ex. melon. Vinet är mjukt och välbalanserat med ett friskt avslut.
  • Druva: Chardonnay
  • Alkoholhalt 5,5%
  • Systembolaget art nr 6894
  • Pris 39 kr, 75cl
  • Lanseringsdatum 2013-06-01

Fakta om Light as a Feather Merlot Rosé 2012

• Smakprofil: Ett friskt och bärigt vin med tydliga toner av jordgubb och hallon. Vinet har en bra balans med en trevlig syra i avslutet.
  • Druva: Merlot
  • Alkoholhalt: 5,5%
  • Systembolaget art nr 6214
  • Pris 39 kr, 75 cl
  • Lanseringsdatum 2013-06-01

Domaine Boyar var den första privata vinproducenten som etablerade sig efter kommunismens fall i Bulgarien. Företaget startades parallellt i Sofia och London 1991 och lyckades mycket skickligt navigera sig igenom den ekonomiska övergången i Bulgarien. De har genom åren lyckats etablera sig som en av de största och mest pålitliga vinproducenterna från Bulgarien och därigenom också som en av de mest framgångsrika exportföretagen.

• Gastronomi

• lättviktsflaska
  • bulgarien
  • lågkaloridryck
  • lågkalori
  • lågalkohol
  • vin
  • rosé
  • vitt
  • rosévin
  • vitt vin
  • domaine boyar
  • systembolaget
  • lågalkoholvin

______________________________________________________________

Sundance Wines är ett ungt, innovativt företag som importerar, säljer och marknadsför vin. Målsättningen är att Sundance Wines skall bli en ledande leverantör till Systembolaget genom att alltid leverera högkvalitativa drycker till rätt pris.

Företaget är ett dotterbolag inom Domaine Wines Nordic-koncernen som idag bedriver importverksamhet i Norden genom bolagen Domaine Wines Sverige och Domaine Wines Finland.

Markus Keusen