Recept - Blåmussla – Lakrits – Vispgrädde

Blogginlägg   •   Feb 10, 2016 11:01 CET

I morgon lämnar Thomas Sjögren över Årets Kocktiteln men fortsätter att inspirera mat-Sverige genom att laga mat, föreläsa och skriva recept med mera åt olika företag. Läs mer om Thomas år som Årets Kock 2015 på vår blogg och ta del av hans härliga recept på blåmusslor med lakrits och vispgrädde. Thomas tipsar om att lakrits kan användas i många former eftersom det är en krydda som gör att smaklökarna vattnas och kan göra att en rätt höjs till skyarna. Låt det smaka väl!

10 portioner

Blåmusslor med Vispgrädde
4 nät blåmusslor
2 st schalottenlökar
2 klyftor vitlök
1 st fänkål
6 dl grädde
5 dl vitt vin
salt

Hacka schalottenlök, vitlök och fänkål. Svetta grönsakerna i en vid kastrull. Lägg i blåmusslorna och häll på det vita vinet. Koka blåmusslorna under lock tills de öppnar sig. Lyft upp och koka ner vätskan till hälften. Koka grädden i en kastrull på låg värme tills den kokat ner till hälften. Slå ihop vätskorna och sila såsen. Smaka upp med salt och eventuellt vitvins vinäger.

Fänkålssallad med Lakrits
10 st minifänkål
2 st citroner
50 g dill
2 msk rålakrits
salt
svartpeppar

Hyvla fänkålen på längden och lägg den i isvatten. Plocka dillen i mindre blad. Pressa ner citronen i en bunke, blanda ner dillen och fänkålen och smaka av med salt och svartpeppar.
Krydda med mixad rålakrits.

Kommentarer (0)