​Kraftig bilpoolsökning i Uppsala

Sveriges största bilpoolsaktör, Volvoägda Sunfleet växte kraftigt i Uppsala under 2017. Antalet medlemmar ökade med 71 procent.

Att dela bil blir allt populärare i Uppsala. I takt med att staden förtätas och att allt fler nybyggen väljer att integrera bilpool från start ökar också antalet medlemmar i Sveriges största bilpool. I Uppsala finns det drygt 1000 medlemmar, vilket är en ökning på 71 procent under 2017, jämfört med 2016.

Under 2017 delade Uppsala bil i 54 000 timmar och körde närmare en halv miljon kilometer med Sunfleets 36 bilpoolsbilar i Uppsala.

4 nya poolplatser under 2017
I takt med det ökade intresset för bilpool har Sunfleet under året etablerat 4 nya poolplatser under året, vilket är en ökning med 40 procent. Antalet bilpoolsbilar i Uppsala är idag 23 st.

Uppsala har gått från 2 till 5 ladd/elfordon under 2017. Bland nya poolplatser märks Smeden mitt i centrala Uppsala samt Hällbygatan, ett växande område lite utanför centrum.

– Uppsala är en stad som växer snabbt och befolkningen efterfrågar bildelningsbilar, utmaningen är att växa i samma takt som efterfrågan ökar säger Lisa Meijer, ansvarig för Sunfleet i Uppsala.

Bilpoolsökning i hela Sverige
Det var inte bara i Uppsala Sunfleet ökade antalet användare. Trenden visar en ökning i hela landet. Idag har Sunfleet närmre 69 000 medlemmar, en ökning om 43 procent under 2017. Dessa medlemmar delar på ca 1400 bilar på 605 bilpooler. Totalt delades bil i 2,9 miljoner timmar och 26 miljoner kilometer kördes under året.

Sunfleets vd Peter Algurén ser flera orsaker till att bilpoolsmarknaden växer så snabbt just nu.

– Det främsta skälet är att konsumentens syn på bilen håller på att förändras och att bilen går från att vara en ägodel till en tjänst. Ett annat skäl är att bilpool mer eller mindre är standard när nya bostadsområden planeras och byggs. Vi ser också att allt fler företag, myndigheter och kommuner väljer bilpool istället för tjänstebilar, något som gynnar allmänheten på kvällar och helger då bilarna blir tillgängliga för alla, säger Peter Algurén.

Bildmaterial: https://www.mynewsdesk.com/se/sunfleet/latest_media

Sandra Ryberg, marknadschef Sunfleet: 072-159 20 60
Lisa Meijer, ansvarig Sunfleet Uppsala: 031–757 65 45

• Uppsala

Sunfleet startades 1998 som ett utvecklingssamarbete mellan Volvo och Hertz. 2011 blev Sunfleet ett eget bolag som idag finns på 50 orter i Sverige.

För mer information besök gärna www.sunfleet.com