Sunfleet spår bilpoolsökning med 20 procent i Örebro

Att vara medlem i en bilpool blir allt vanligare. Bilpoolsföretaget Sunfleet tror på en ökning av antalet hyror i Örebro med 20% under 2013. Det är många faktorer som samspelar i frammarschen av bilpooler, bland annat högre kostnader för bilägande och en ostadig ekonomi i svenska hushåll.

2013 ser ut att bli ytterligare ett bra år för bilpooler eftersom att efterfrågan konstant ökar. I dagsläget så finns det totalt 10 stycken Sunfleet-bilar i Örebro och Sunfleet tror på en ökning av antalet hyror i Örebro med 20% och planerar därför att öka antalet bilar.

- Under de senaste åren har vi expanderat kraftigt och den främsta orsaken till det är en ökad medvetenhet kring hur dyrt det är att äga en bil, säger Olof Holmgren, ansvarig Sunfleet Syd.

Antalet användare av bilpool i Örebro ökar stadigt. Mellan 2011 och 2012 så ökade antalet hyror hos bilpoolsföretaget Sunfleet med 133% i Örebro. När ekonomin i svenska hushåll förändras så ser majoriteten över sina kostnader. Många väljer att ersätta sin ”andra-bil” med ett bilpoolsmedlemskap och på så sätt spara pengar. En vanlig familj kan spara tusenlappar på att ersätta sin ”andra-bil” med ett bilpoolsmedlemskap.

Om du äger en relativt ny medelstor bil som du kör ca 10 mil i veckan så kan du spara upp till 3400kr/år genom att istället använda dig av en bilpool.

-  Nästa år ser ut att bli riktigt spännande för bilpooler, vi hoppas på att flera får upp ögonen för möjligheten att använda bilpool. Om fler valde att kombinera bilpool med kollektivtrafik så skulle bilkörandet i städerna minska, säger Olof Holmgren, ansvarig Sunfleet Syd.

Så här fungerar Sunfleet
Sunfleet är Sveriges största bilpool som erbjuder ett klimatsmart och enkelt alternativ till eget bilägande, du har ofta tillgång till bilarna dygnet runt och har möjlighet att hyra bil per timme eller per dygn, så länge du vill.

Bilarna står utplacerade i närhet av din bostad och arbete, på reserverade platser och kan bokas via internet, telefon eller mobil applikation (iPhone eller Android) ända ner till minuten innan du behöver bil.

I medlemskapet i bilpoolen ingår skatt, försäkringar och underhåll. Du betalar per timme och per kilometer som du kör.

Här har du även möjlighet väljabilmodell efter ändamål, en stor bil om du behöver eller en mindre om det räcker.

För mera information och kundcase vänligen kontakta

Susanne Malmström

Operativ chef Sunfleet

Pressbilder finner ni i Sunfleets pressrum