Uppsala kommun väljer bilpool

Nu inleder Uppsala kommun ett samarbete med bilpoolsföretaget Sunfleet för att effektivisera kommunens tjänsteresor både ekonomiskt och miljömässigt, de vill även hjälpa privatpersoner och företagare att ställa om sina resvanor och leva mer miljösmart.

I september kommer alla Uppsala kommuns anställda ha tillgång till en helt ny bilpool. Poolplatsen kommer till en början att bestå av tio stycken nya bilar, stationerade vid Uppsalas nya kommunhus, Lokföraren, precis bakom centralstationen.

Bilpoolen är tillgänglig både för kommunens anställda och för dess invånare. Under arbetstid har kommunens anställda tillgång till bilarna på poolplatsen och utöver det så har Sunfleets medlemmar möjlighet att boka och använda samtliga bilar.

– Vår avsikt med bilpoolen är tvådelad. Dels vill vi effektivisera våra egna tjänsteresor både ekonomiskt och miljömässigt.  Dels vill vi genom den halvöppna poolplatsen underlätta för både företagare och privatpersoner i Uppsala att ställa om sina resvanor och leva mer miljösmart, säger Björn Sigurdson, klimatstrateg på kommunledningskontoret, Uppsala kommun.

Storleken på poolplatsen kommer till en början att vara tio bilar men planen är att poolplatsen slutligen ska bestå av sjutton stycken bilar klassade som miljöbilar enligt den nya miljöbilsdefinitionen, mindre än 95gram koldioxid per kilometer.

– Att som kommun välja att använda sig av en bilpool är både ekonomiskt, logistiskt och miljösmart. Vi är jättestolta och glada över att Uppsala valde just oss, säger Peter Algurén, VD Sunfleet.

Så här fungerar Sunfleet

Sunfleet är Sveriges största bilpool som erbjuder ett klimatsmart och enkelt alternativ till eget bilägande, du har ofta tillgång till bilarna dygnet runt och har möjlighet att hyra bil per timme eller per dygn, så länge du vill.

Bilarna står utplacerade i närhet av din bostad och arbete, på reserverade platser och kan bokas via internet, telefon eller mobil applikation (iPhone eller Android) ända ner till minuten innan du behöver bil.

I medlemskapet i bilpoolen ingår skatt, försäkringar och underhåll. Du betalar per timme och per kilometer som du kör. Alla bilar i bilpoolen är nya, säkra och miljöklassade (miljöfordon enligt Regeringens definition).

Här har du även möjlighet välja bilmodell efter ändamål, en stor bil om du behöver eller en mindre om det räcker.

För mera information och kundcase vänligen kontakta

Niklas Olsson
Försäljningschef Sunfleet

Pressbilder finner ni i Sunfleets pressrum