Entraction väljer SunGards gröna datorhall för co-location

Säker, grön och kostnadseffektiv. Det är anledningarna till att Entraction, en av världens främsta leverantörer inom den digitala spelindustrin, väljer SunGard Availability Services och den nya energisnåla datorhallen i Sätra för co-location i Sverige.

– Vi är ett IT-intensivt företag och det är extremt viktigt att våra system fungerar. Vi hade provat olika leverantörer i Sverige utan att hitta rätt, men hos SunGard föll alla bitar på plats, säger Marcus Lenngren, IT-chef på Entraction.

Entraction Solutions levererar kompletta system för digitala internetspel, vilket innebär att till exempel mediebolag som vill integrera spel på sina webbsajter inte behöver investera i betalningslösningar, kundsupport och annan infrastruktur. Företaget har ett dotterbolag i Malta som driver ett av världens största pokernätverk och som är licenserat att bedriva och marknadsföra egen spelverksamhet. I Sverige utvecklar och testar Entraction bland annat servermjukvara och plattformar.

– SunGards datorhall i Sätra erbjuder hög säkerhet som gör att vi känner oss trygga med att ha vår utrustning där, samtidigt som hallen är kostnadseffektiv genom sin gröna profil. Till det kommer att vi lär oss mycket av SunGards tekniska kompetens vilket är ett stort mervärde, säger Marcus Lenngren.

SunGards datorhall i Sätra öppnade hösten 2009 och är mycket energisnål tack vare ett innovativt kylsystem och andra energibesparande åtgärder. Hallen har ett PUE-tal på låga 1,3 vilket innebär en halverad elförbrukning för stödsystemet jämfört med konventionella datorhallar. Den halverade energiförbrukningen motsvarar nästan en miljon kronor i sänkta kostnader årligen, och kommer kunderna tillgodo genom lägre elkostnader.

– Vi är väldigt glada över att Entraction har valt oss och datorhallen i Sätra där vi erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt alternativ inom co-location. Det ska vara enkelt och tryggt att hyra serverplats hos oss och vi arbetar kontinuerligt med att utveckla servicen för våra kunder, säger Hardy Lagerberg, driftansvarig på SunGard Availability Services i Sverige.

SunGards serverhall i Sätra blev vald till Årets Gröna Datorhall 2009.

SunGard Availability Services:

Entraction:

Marcus Lenngren, IT-chef på Entraction

Mobil: 0734-177 987

E-post: Marcus.Lenngren@entraction.com

• miljövänlig
  • energieffektiv
  • energisnål
  • koldioxidbesparing
  • serverhall
  • co-location

SunGard Availability Services ar ett av världens största företag inom kontinuitetsplanering och haveriberedskap (Business Continuity och Disaster Recovery).

SunGard är experter på Backup och Recovery av affärskritiska servrar. I våra datorhallar finns serverplatser med övervakning och underhall med högsta krav på säkerhet, tillgänglighet och miljövänlighet. SunGard äger även den ledande programvaran for att hantera, utveckla och underhålla företags beredskaps- och kontinuitetsplaner.

SunGard Availability Services ar en del av SunGard Inc. som har 20 000 anställda och en omsättning på 5,6 miljarder dollar.