Geografisk riskspridning lockar - SunGards tvillinghall uppbokad till hälften redan innan öppning

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2012 13:16 CET

En av de stora trenderna inom IT-drift och datorhallar är geografisk riskspridning. Att intresset är stort bland svenska företag visar inte minst tillströmningen till SunGards nya datorhall i Sollentuna, som just nu uppförs och som blir tvillinghall till SunGards befintliga datorhall i Sätra. Redan, en och en halv månad före invigningen av Sollentunahallen i februari 2013, är halva utrymmet i första etappen uppbokad av företag som vill samlokalisera sina servrar. Samtliga har även valt att fördela servrar i Sätrahallen för att uppnå geografisk riskspridning i sin IT-drift.

– Riskspridning via geografiskt åtskilda datorhallar är framtidens samlokalisering - och det märker vi också på det stora intresset för våra tvillinghallar. Våra kunder kan placera sina servrar både i den nya hallen i Sollentuna och i vår befintliga datorhall i Sätra, strategiskt åtskilda i norr och söder i Stockholm, säger Håkan Björklund, vd för SunGard Availability i Sverige.

Riskspridning istället för superbunker

Även om säkerhetsnivån för en enskild datorhall är på mycket hög nivå så kommer det alltid att finnas hot- och riskbilder som inte helt går att bygga bort, till exempel naturkatastrofer eller yttre faktorer som gör det omöjligt att nå datorhallen. Därför efterfrågar allt fler företag lösningar som hjälper dem att skapa geografisk riskspridning kring sin IT-drift för att höja IT-tillgängligheten.

– Med det perspektivet blir det mindre fokus på redundans för den enskilda datorhallen. Det handlar istället om att fördela driften på fler hallar som i samverkan ökar redundansen, säger Håkan Björklund.

Virtualisering och förbättrad kommunikation drivkrafter

Med servrarna placerade i åtskilda datorhallar, som fungerar som en hall, går det att effektivt prioritera och fördela servrar och system för maximal tillgänglighet. Det sker genom en behovsanalys där lösningen skräddarsys för hitta en ideal mix utifrån verksamhetens kravställningar.

– Med dagens virtualiserade miljöer och kommunikationslösningar sker till exempel lastbalansering mellan servrar lika effektivt i två sammankopplade datorhallar som i en datorhall. Skillnaden är att tvåhallslösningen är betydligt säkrare eftersom produktionssystemet finns fysiskt på två separata platser, och det ena kan ta över helt om någonting inträffar i det andra. Vi hjälper kunderna att göra rätt fördelning och prioritering för högsta driftsäkerhet, säger Håkan Björklund

Utöver aktiv driftmiljö i två datacenter erbjuder SunGard också backup- och återställningstjänster via sin tredje datorhall på Gärdet i Stockholm. Det innebär att kunderna får tillgång till en helhetslösning för IT-drift och backup i tre geografiskt separerade datorhallar i Stockholm.

– För företag som har verksamheter som inte klarar längre avbrott eller dataförluster, där konsekvenserna blir för stora, är ett åtskilt tvåhallsystem för IT-produktion kopplat till en tredje hall för återstart och backup den absolut säkraste lösningen för att minimera nertid, säger Håkan Björklund.

Den nya datorhallen i Sollentuna – DC3 Stockholm Nord – invigs den 1 februari 2013.

SunGard Availability Services är ett av världens största företag inom haveriberedskap (Disaster Recovery) och IT-infrastrukturtjänster med över 10 000 kunder i USA och Europa. SunGard har datorhallar och reservarbetsplatser som motsvarar en yta av 480 000 kvadratmeter.

Inom haveriberedskap erbjuder SunGard rådgivning, kontinuitetsplanering, backup- och återställningstjänster till kunder inom alla branscher. Därigenom säkras deras tillgång till IT-system och affärskritisk information även vid nödsituationer.

SunGard äger också den ledande programvaran for att hantera, utveckla och underhålla företags beredskaps- och kontinuitetsplaner.

Inom IT-infrastrukturtjänster levererar SunGard serverplats (colocation), Managed Hosting och Infrastruktur som tjänst (molntjänst IaaS) för att kundernas IT-system alltid ska vara tillgängliga.  SunGard Availability Services ingår i SunGard Inc med 20 000 anställda och en omsättning på 5 miljarder dollar.