inkClub väljer Sungard Availability Services moln för IT-drift och återställning

inkClub, ett av Sveriges största e-handelsföretag med fyra miljoner kunder i tio länder, väljer Sungard Availability Services som driftpartner för att säkra upptid och tillgänglighet för sin e-handelsbutik och andra affärskritiska system. inkClub köper kapacitetstjänster i Sungard AS certifierade infrastruktur i Stockholm där all data stannar och hanteras i Sverige. Utöver drifttjänster väljer inkClub också Disaster recovery som tjänst för att säkra återställning i alla situationer.

– inkClub har under det senaste året sökt en partner som klarar att leverera en stabil driftstjänst med hög kvalitet och den prestanda som vår sajt kräver. Vi har sedan starten driftat vår sajt från vår egen serverhall och vi är stolta över den prestanda och de upptider vi har på vår sajt. Men kraven på underliggande plattform har genom åren ökat, inte minst när affären har växt och när ICA har kommit in som ägare. Vårt eget team gör ett fantastiskt jobb idag, men vi behöver lägga våra resurser på de saker som gör oss unika, säger Jonas Rylander, IT-chef på inkClub.

Sungard Availability Services erbjuder kapacitetstjänster i företagets certifierade infrastruktur i Stockholm, vilket innebär att kundernas data stannar i Sverige. Målgruppen är företag som har som höga krav på upptid, tillgänglighet och IT-säkerhet men som vill nå de skalfördelar och den flexibilitet och effektivitet som molndrift innebär.

– Vi är stolta att inkClub väljer oss som driftpartner och vi ser fram mot ett långsiktigt samarbete där vi utvecklas tillsammans. Vi kompletterar det utbud av molntjänster för infrastruktur som finns på marknaden idag och vänder oss till företag som kräver extra hög tillgänglighet och säkerhet för sina affärskritiska system, och har som krav att all data ska produceras och lagras i Sverige, säger Håkan Björklund, vd för Sungard Availability Services i Sverige.

För inkClub innebär samarbetet större fokus på utveckling av kärnverksamheten samtidigt som tillgängligheten säkras.

– Vi räknar med att Sungard AS kommer att ge oss en säker serverdrift med stabila upptider samt möjlighet att få hjälp med att hålla en Disaster Recovery-sajt stående. Vi kommer nu att kunna lägga mer tid på att skapa ännu effektivare applikationer som kan hjälpa vår affär och ge våra kunder en ännu bättre upplevelse av vår butik i framtiden, säger Jonas Rylander.

Molnplattform på Cisco Systems teknologi

Grunden för Sungard Availability Services tjänsteutbud i Sverige är två moderna och förstklassiga datorhallar i södra och norra Stockholm för IT-produktion samt ett Recovery Centre i centrala Stockholm för backup- och återställningstjänster. Infrastrukturen är godkänd enligt SOC 1 och motsvarar kraven för PCI DSS (säker hantering av kortdata och transaktioner). Den standarden gäller även för molnplattformen som byggts på Cisco Systems teknologi.

Som företag är Sungard AS ISO-certifierat inom kvalitet, miljö och informationssäkerhet (9001,14001 och 27001).

– Våra kunder ska känna sig trygga med att deras data alltid är eftersökbar och att den finns i en IT-infrastruktur av absolut högsta standard och som drivs under tydliga kvalitetskrav, säger Håkan Björklund.

För mer information:

• molntjänster
  • serverhall

Om Sungard Availability Services

Sungard Availability Services tillhandahåller moln-, drift- och återställningstjänster för affärskritiska system och data som hjälper företag att nå sina affärsmål och skapa tillgänglighet i alla situationer. Sungard AS erbjuder en infrastruktur av världsklass i Sverige via tre moderna, certifierade och miljövänliga datacenters. Tjänsteportföljen är baserad på över 35 års expertis och innehåller Infrastruktur som tjänst (IaaS), managed services och colocation samt Online backup, Recovery som tjänst (RaaS) och Reservarbetsplatser. Sungard AS designar, bygger och driver affärskritiska IT-tjänster som hjälper kunderna att hantera komplexa IT-miljöer och skapa hög anpassningsförmåga samt redundans och tillgänglighet.

Sungard Availability Services omsätter cirka 10 miljarder SEK och har över 7000 kunder och 3 000 medarbetare i USA, Europa och Asien