SunGard bygger ny grön tvillinghall för colocation i Stockholm

Allt fler företag efterfrågar geografisk riskspridning för sin IT-drift. För att möta det ökade behovet bygger nu amerikanska SunGard ytterligare en energieffektiv datorhall (PUE 1,25) för samlokalisering av servrar i Sverige. Den nya hallen placeras i Sollentuna i norra Stockholm, åtskild men sammankopplad med SunGards befintliga colocation-hall i Sätra i Södra Stockholm. Därmed kan svenska företag hyra serverplats i två geografiskt separerade datorhallar som fungerar som en datorhall, vilket ökar säkerheten och tillgängligheten kring deras IT-drift.

Även om säkerhetsnivån för en enskild datorhall är på hög eller högsta nivå så kommer det alltid att finnas hot- och riskbilder som inte helt går att bygga bort, till exempel naturkatastrofer eller yttre faktorer som gör det omöjligt att nå datorhallen. Därför efterfrågar allt fler företag colocation-lösningar som hjälper dem att skapa geografisk riskspridning kring sin IT-drift.

Med dagens kommunikationslösningar sker till exempel lastbalansering mellan servrar lika effektivt i två sammankopplade datorhallar som i en datorhall. Skillnaden är att en tvåhallslösning är betydligt säkrare eftersom produktionssystemet finns fysiskt på två separata platser, och det ena kan ta över helt om någonting inträffar i eller kring det andra, säger Håkan Björklund, vd för SunGard Availability Services

Norr och söder i Stockholm kopplas ihop

SunGard erbjuder sedan tre år tillbaka samlokalisering av servrar i ett modernt och miljövänligt datacenter i Sätra i Södra Stockholm - DC2 Stockholm Syd. Nu uppför SunGard en tvillinghall för colocation i Sollentuna i norra Stockholm – DC3 Stockholm Nord - och de båda hallarna säkras och sammankopplas via flera kommunikationslösningar. Kunderna får därmed möjlighet att fördela sin IT-drift på två geografiskt åtskilda platser.

– Våra kunder kan placera sina servrar i den nya hallen i Sollentuna och i vår befintliga datorhall i Sätra, strategiskt åtskilda i norr och söder i Stockholm. Vi hjälper sedan kunderna att fördela och prioritera sina servrar för högsta driftsäkerhet. Det är få leverantörer som kan erbjuda en tvåhallslösning för samlokalisering och därför är vi väldigt glada över att kunna bidra till en högre standard för colocation till svenska företag, säger Håkan Björklund, vd för SunGard Availability Services

Tredje hall ger helhetslösning för drift och backup

Utöver aktiv driftmiljö i två datacenter erbjuder SunGard också Disaster Recovery-tjänster via sin tredje datorhall – DC1 Stockholm City - på Gärdet i Stockholm. Det innebär att kunderna får tillgång till en helhetslösning för IT-drift och backup i tre geografiskt separerade datorhallar i Stockholm.

Nya hallen får PUE-tal på 1,25 med el från vindkraft

DC2 Stockholm Syd, SunGards datorhall i Sätra, satte när den uppfördes 2009 en ny standard för energieffektiva datorhallar för samlokalisering i Sverige. Med ett lågt PUE-tal* och el enbart från vindkraft minskade den både kundernas elkostnader och miljöpåverkan, och hallen blev 2009 utsedd till Årets Gröna Datorhall i Sverige.

Den nya datorhallen DC3 Stockholm Nord som uppförs i Sollentuna byggs efter samma principer men trimmas ytterligare genom nya lösningar för att leda bort värme. Den kommer under lejonparten av tiden att kylas med uteluft och målbilden är ett PUE-tal på låga 1,25, vilket innebär att hallens stödsystem (kyla etc) endast drar 0,25 kilowattimme för varje kilowattimme som används av servrarna i kundernas rack. Till det kommer att SunGard driver samtliga sina datorhallar i Sverige på el producerad av vindkraft vilket besparar miljön stora koldioxidutsläpp.

– Energieffektivitet och miljöhänseende går hand i hand och efterfrågas av kunderna eftersom det innebär kostnadsbesparingar i form av sänkta elkostnader. Dessutom blir miljökrav en allt viktigare del i offentliga upphandlingar, även kring IT-driften. Vi är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och erbjuder grön driftmiljö via våra datorhallar vilket innebär att våra kunder i sin tur – genom att placera sina servrar hos oss – uppfyller höga miljökrav för sin IT-produktion, säger Håkan Björklund.

Fakta om nya datorhallen i Sollentuna – DC3 Stockholm Nord

– Datorhallen har en kapacitet på cirka 800 kW och rymmer 216 rack:

– Självförsörjande system inom kraft och kyla vilket ökar kontroll och tillgänglighet

– Redundant enligt N + 1, dvs. reserver på vitala funktioner för garanterat avbrottsfri drift

– Energisnål kylning genom uteluft – PUE 1,25

– Enbart grön el från vindkraft.

– Kommunikation via fiber upprättas till SunGards övriga datorhallar - DC1 Stockholm City och DC2 Stockholm Syd – med möjlighet att erbjuda redundanta förbindelser för Ethernet och FibreChannel

Entreprenör är Coromatic och datorhallen beräknas vara i bruk från och med februari 2013.

* PUE (Power Usage Effectiveness) är den måttenhet som används för att fastställa energieffektiviteten i datorhallar och bestäms genom att dividera mängden kraft som förs in i ett datacenter med den mängd kraft som används för att driva själva servrarna i hallen. PUE är ett nyckeltal, där den totala effektiviteten förbättras i takt med att kvoten minskar mot 1.

För mer information, läs SunGard nyhetsbrev eller kontakta:

SunGard Availability Services:

• colocation
  • tvillinghall
  • geografisk riskspridning
  • datacenter
  • datorhall
  • pue
  • grön it
  • energieffektiv datorhall
  • serverhall
  • deriftmiljö
  • it-drift
  • backup
  • grön datorhall
  • miljö

SunGard Availability Services är ett av världens största företag inom informationstillgänglighet, haveriberedskap och IT-infrastrukturtjänster med över 10 000 kunder i USA och Europa.

SunGard har datorhallar och reservarbetsplatser som motsvarar en yta av 480 000 kvadratmeter. Inom haveriberedskap erbjuder SunGard rådgivning, kontinuitetsplanering, backup- och återställningstjänster till kunder inom alla branscher. Därigenom säkras deras tillgång till IT-system och affärskritisk information även vid nödsituationer.

Inom IT-infrastrukturtjänster levererar SunGard serverplats (colocation), Managed Hosting och Infrastruktur som tjänst (molntjänst IaaS) för att kundernas IT-system alltid ska vara tillgängliga.

SunGard äger också den ledande programvaran for att hantera, utveckla och underhålla företags beredskaps- och kontinuitetsplaner.

SunGard Availability Services ingår i SunGard Inc med 20 000 anställda.