Inge Bråten Memorial 1 juli 2012 i Sunne

Inge Bråten Memorial 1 juli 2012 i Sunne

Söndag 1 juli avgörs årets Inge Bråten Memorial på rullskidor i centrala Sunne.

Den svenska och norska eliten med Marcus Hellner och Petter Northug är på plats för att köra ett race och event de gillar, men i år framförallt för att hylla framlidne Inge Bråten.

– Jag körde den här tävlingen mot Northug och övrig elit ifjol och tyckte det var jätteroligt. I år kör jag den också för att hedra Inge Bråten. För mig som person och för min egen utveckling har Inge betytt jättemycket och när vi nu kan hedra honom med ett eget namngivet race i Sunne känns det självklart att ställa upp, berättar OS-guldmedaljören och världsartisten Marcus Hellner.

Ifjol kom 12 000 människor till Sunne. I år avgörs tävlingen söndag 1 juli med start kl 17. Race Coordinator och god vän till Inge Bråten, Kjell-Erik Kristiansen, har tillsammans med arrangören Sunne Arenaförening samlat in ett mycket namnkunnigt startfält.

– Det är kul att se den uppslutning av världsåkare som tackat ja och det känns bra i hjärtat att på detta sätt kunna hylla Inge. En fantastisk man på alla sätt, säger Kjell-Erik.

Tävlingen avgörs i centrala Sunne (se bifogad skiss) och upplägget är samma som ifjol med heat indelade för grabbarna och tjejerna, där de bästa slutligen möts i en dam- och herrfinal.

Ifjol var det ett grymt tryck i hela Sunne och jag ser verkligen fram emot att vinna det här i år.Inte bara för att slå Petter Northug, utan också för att hedra Inge Bråten för allt han gjort för svensk, norsk och internationell skidlöpning, avslutar Marcus Hellner.

Kontaktpersoner Inge Bråten Memorial:
Kjell-Erik Kristiansen, Race Coordinator: 0047 465 428 20
Andreas Slätt, projektledare och PR-ansvarig: 0046 767 677 072