Nomineringar till Svenska Publishingpriset och Guldäpplet i Sunne kommun

Sunne kommun är för andra året i rad nominerad till Svenska Publishingpriset i kategorin ”Filmer som marknadsför destinationer”. Prisutdelningen är på Berns i Stockholm, 5 november. Ytterligare fyra bidrag - från Varberg, Härnösand, Luleå och Örebro - tävlar i samma kategori i finalen.

Sunne kommun är, i samarbete med Ord & Bild och Karl & Moa, nominerad för filmserien ”En dag ett liv ett Sunne” där tittarna får möta Sunnebor i deras vardag. Filmerna finns på Sunne kommuns You tube-kanal

– Juryn består av kommunikationsproffs och det är ett erkännande att vi är nominerade i år igen. Konkurrensen är stenhård. Det är roligt att vi kan bidra till att föra berättartraditionen i Sunne vidare, säger Anneli Jansson, kommunikationsstrateg i Sunne kommun.

En av de nominerade till lärarpriset Guldäpplet är Fadjer Alwan, förstelärare, mentor och digital utvecklare på Östra skolan i Sunne kommun. Guldäpplet vill lyfta fram lärare som utvecklar skolan och pedagogiken med digitala verktyg och arbetssätt. På Bokmässan i Göteborg, den 27 september, koras årets pristagare.

Fadjer Alwan är nominerad bland annat för att hon under flera års tid arbetat med att förnya lärandet med stöd av IT i sitt eget klassrum med sina egna elever, men också för alla skolans elever genom att stötta och utbilda kollegor.

Fadjer ger sina elever möjligheter att visa på sina kunskaper på nya och annorlunda sätt. Elever som inte har svenska som modersmål kan delta i klassens ordinarie undervisning tack vare de digitala lösningar som hon tillhandahåller och med hjälp av digitala lösningar kan också vårdnadshavare kommunicera och vara delaktiga i klassens undervisning.

Har du frågor kontakta

Kommunikationsstrateg, Sunne kommun
0565-164 14, 070-236 34 65
anneli.jansson@sunne.se
sunne.se, facebook.com/sunnekommun

Fadjer Alwan
Förstelärare/mentor, Östra skolan, Sunne kommun
tel 0565-157 65
fadjer.a.alwan@sunne.se

Svenska Publishingpriset är den äldsta heltäckande kommunikationstävlingen i landet och delas ut för lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Juryn består av verksamma kommunikatörer såsom fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter, journalister och redaktörer. De granskar, värderar och jämför tävlingsbidragen, som bedöms utifrån ett antal kriterier. Vinnarna får – förutom äran – en statyett samt diplom.

Guldäpplet utdelas av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är: Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Gleerups Utbildning, ILT Inläsningstjänst, Netsmart, Studentlitteratur samt den ideella stiftelsen DIU, grundare och koordinator. I juryn finns företrädare för samtliga partners, de två senaste årens Guldäpplepristagare samt professor Åke Grönlund, Örebro universitet.