SunPine instiftar Hållbarhetspris

SunPine instiftar Hållbarhetspriset på Näringslivets dag. Priset ska gå till företag som är förebilder inom klimatsmart miljöarbete, förnyelsebar produktutveckling och socialt ansvarstagande.

– Vi vill lyfta företag som gör stora insatser, som inspirerar och går före, säger Magnus Edin, vd, SunPine.

Sju pris blir åtta på Näringslivets dag i Piteå den 9 november. SunPine instiftar nu ett Hållbarhetspris som delas ut på näringslivsgalan.

Magnus Edin, vd, SunPine:

– För SunPine är hållbarhet en del av vårt DNA. Vår råvara är en restprodukt från pappersmassabruken, vår fabrik utvecklas ständigt för att minska vår totala klimatpåverkan och vår produkt reducerar koldioxidutsläpp motsvarande årsutsläpp från 157 672 dieselbilar.

– För oss är det viktigt att lyfta fram just förnyelsebar innovation och ansvarsfullt företagande. Därför vill vi prisa de som inspirerar och bidrar inom hållbarhet här i Piteå, de som faktiskt gör världen lite, lite bättre.

Den 9 november delas Hållbarhetspriset ut för första gången, en glad vinnare mottar då bland annat en specialdesignad glasskål från Linda Isaksson, Heta Hyttan i Piteå.

– Hon har gjort en helt unik glasskål där hon blåser in vår talldiesel och harts i själva glaset. Vi vågar påstå att den dels är lokalproducerad och dels unik i sitt slag, säger Edin.

Näringslivets dags projektledare Ann Vikström är glad över att kunna presentera en ny priskategori:

– Det känns bra att vi nu kan dela ut ett pris som har fokus på hållbarhet, på det här viset ökar galans betydelse och bredd. Vi är självklart glada över att SunPine tar det här initiativet, de är själva en förebild och att de nu vill lyfta fram andra känns väldigt bra.

– SunPine är en viktig aktör i Piteås näringsliv, man är världsledande inom sitt område och det är oerhört glädjande att man instiftar det här priset. Att man också bygger ut nu med en andra fabrik är också glädjande. Det är viktigt för oss att ha ett företag som är världsledande och det är också viktigt när vi marknadsför Piteå, Peter Palmqvist, näringslivschef, Piteå kommun.

Näringslivets dags priskategorier 2017 var: Årets UF företag, Årets Nya Innovativa besöksanledning, Årets Nya entreprenör, Årets Småföretagare, Årets Ledare, Årets Varumärke, Årets Företagare. Årets gala äger rum den 9 november.

Tipsa oss här om det Piteå-företag du anser borde få Hållbarhetspriset 2018.