SunPine prisas för grön transformation!

SunPine prisas för sin positiva klimatpåverkan. Årets Klimatkämpe i norr inom grön transformation:

– Vi på Energikontor Norr har den stora glädjen att gratulera er på SunPine till utmärkelsen Klimatkämpar från Norr 2018! säger Katarina Delsing, vd, Energikontor Norr.

Energikontor Norr som driver projekt inom energi och miljö i Norrbotten delar årligen ut ett miljöpris kallat Klimatkämpe i norr.

– Vi delar ut det här priset för att lyfta fram de företag som gör det möjligt för andra att göra sin energiomställning. Det är inte alltid de får synas, säger Inger E Pedersen, affärsutvecklare på Energikontor Norr.

2018 har årets Klimatkämpe i norr inom grön transformation tilldelats SunPine, juryns motivering:

”Grön Transformation – SunPine. För deras arbete med att ge oss en grönare väg framåt. Deras talldiesel bidrar till att minska CO2-utsläppen på svenska vägar med 250 000 ton per år. Nu satsar de på att öka produktionen med ytterligare 50 % vilket är ett viktigt tillskott i transportsektorns omställning till fossilfria bränslen.

Klimatkämparna prisades på den stora energikonferensen Förädla världen i Norrbotten den 6 november i Luleå på Clarion Sense. David Lundman och Ulrika Hagman representerade SunPine på plats på prisutdelningen och mottog diplom och applåder.

David Lundman, produktionsledare, SunPine:

– Det känns naturligtvis otroligt roligt att få representera ett företag som så konkret bidrar till ett klimatsmartare Sverige. Och att det uppmärksammas på det här sättet känns fantastiskt. Vem vill inte ha titeln ”klimatkämpe” på visitkortet.

Ulrika Hagman, projektledare investeringar, SunPine:

– Extra kul att de uppmärksammar att vi nu investerar och bygger ut vår kapacitet på SunPine i Piteå. Vi kommer att kunna öka vår produktion av talldiesel som når marknaden via Preem som Sveriges enda Svanen-märkta diesel, Evolution diesel.

För mer information:

David Lundman, produktionsledare, SunPine: 070-109 18 07

Ulrika Hagman, projektledare investeringar, SunPine: 070-588 55 49

SunPine ägs idag av Kiram, Preem, Sveaskog, Södra och Lawter.