VildaKidz i samarbete med SunPine

I dag på världsmiljödagen inleder SunPine ett samarbete med VildaKidz som Platinasponsor.

- De gör ett fantastiskt arbete med barn i länet som vi vill stötta, att vi kan göra det genom ett arbete som lyfter miljö och hållbarhet känns bra, säger Magnus Edin, vd, SunPine.

VildaKidz arbete med barnaktiviteter i Norrbotten är prisat nationellt och uppmärksammat internationellt. Faktum är att VildaKidz blev inbjudna av självaste Mark Zuckerberg till en träff på Facebook, men man valde att tacka nej för att man hade inbokade projekt med redan anmälda barn. Året om genomför VildaKidz olika barnaktiviteter med stöd av sponsorer.

Anna Karlsson, VildaKidz:

– Idag på självaste Världsmiljödagen kan vi stolt presentera vår nya möjliggörare för vilda miljöarbeten ute i skolorna. Sunpine i Piteå som prisats precis som vi som ”Klimatkämpar från Norr” går in med 50 000 kronor så att vi kan göra miljöarbeten i förskolan, skolan och fritids runt om i Norrbotten där vi pratar och gör praktiska uppgifter med kidzen som rör miljön.

– Barnen är vår framtid, likaså miljön så detta är ett jätteviktigt samarbete och vi är så glada att Magnus Edin med personal går in och stöttar detta.

Magnus Edin, vd, SunPine:

– För oss på SunPine är det här ett fint sätt att dels få ge tillbaka till lokalsamhället, men också aktivera miljöfrågan bland unga på ett bra sätt. Hållbarhet är en viktig grundbult i vår verksamhet och då även social hållbarhet.

Projektet kommer att lyfta olika konkreta klimatsmarta saker som vi alla kan tänka på i vardagen. Ett arbete som ligger nära SunPines verksamhet där man producerar grön talldiesel som via Preem når marknaden som världens enda Svanen-märkta diesel.

SunPine ägs idag av Kiram, Preem, Sveaskog, Södra och Lawter.