Turkisk julkonsert, teater och utställning i november

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2010 16:54 CET

KONSERT

JULKONSERT MED EBRU GÜNDES
Hjärtskärande arabeska kärlekssånger, med en av mellanösterns vackraste röster. Ebru Gündeş är en av Turkiets mest berömda sångerskor. Hon är känd för sina hjärtskärande, arabeska kärlekssånger, typiska för populärmusiken i hela mellanöstern.

Plats: Cirkus i Stockholm
Tid: 19.00 -23.00
Datum : 22 december 2010

Biljetter släpps fredag 12 november

350 kr för medlemmar i Riksteatern (Scenpasskort)
455 kr Ordinariepris
Biljetter går att köpa i biljettkassan på Cirkus och på www.ticnet.se

Evenemanget arrangeras av Riksteatern i samarbete med Farhang och Turkisk-Svenska Riksteaterföreningen.

TEATER

KARAGÖZ PÅ ÄVENTYR
- Ett skuggspel om längtan och hopp och att få vara nära den man älskar

Ända sedan sångaren, musikern och skådespelaren Fikret Çesmeli var liten pojke och bodde i en liten turkisk by, har han drömt om att få arbeta med den märkliga turkiska skuggspelsteatern, så fylld av skönhet, humor och mystik. Under november och december månad turnerar Fikret Cesmeli med sina skuggspelsdockor i Gävleborgs län och i Dalarnas län med föreställningen ”Karagöz på äventyr” -  en mångårig teatertradition från södra Europa och Mellanöstern.

Plats : Dalateatern i Falun
Tid: 13.00 och 15.00
Datum: 11 december

Skolor kan även beställa föreställningen.

Kontakta: Ingegerd Herlitz, producent, tel. 026-54 65 09, iher@gavlefolkteater.se

Mer går att läsa på hemsidan: Klicka här

UTSTÄLLNING

KONSTSLÖJDSALONG 2010
Just nu visas dagsaktuell konstslöjd med levande konsthantverkstraditioner på Arkitekturmuseet, i samarbete med Formmuseets vänner. Arkitekturmuseet har fyllts med nutida konsthantverk från 100 utvalda formgivare som består av 144 verk i glas, keramik, metall, textil, trä och blandteknik.

En utav utställarna är den turkiska formgivaren Özay Emert som kom till Sverige 2005 för studier på Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg. Sedan 2008 driver hon sitt eget företag.  Utställningen pågår fram till den 21.a november.

Plats: Arkitekturmuseet i Stockholm

Mer går att läsa på hemsidan: Klicka här