De 8 GDPR-rättigheterna och SuperOffice CRM

Alla företag som har relationer med personer inom EU och EES måste nu vara redo att uppfylla de viktigaste GDPR-kraven, eller åtminstone ha en plan för hur de ska uppfylla reglerna.

Trots detta är det fortfarande många företag som har svårt att förstå vad GDPR faktiskt innebär, hur förordningen påverkar deras verksamhet och på vilket sätt de måste anpassa sig. Därför kommer det att ta ett tag innan saker och ting återgår till ”det normala”.

Den långa vägen till att efterleva GDPR

Som företag började vi anpassa oss till GDPR redan för två år sedan. Sedan dess har vi kontinuerligt undersökt hur den nya EU-förordningen påverkar vårt företag. Vi började även uppgradera vår produkt och dela våra GDPR-insikter med våra kunder. Det har gett goda resultat eftersom SuperOffice nu erbjuder en helt GDPR-redo produkt.

Samtidigt insåg vi att det kan vara svårt och ibland en övermäktig uppgift, att förstå all den information vi har förmedlat de senaste åren och att GDPR fortfarande är en krävande uppgift för många.

SuperOffice CRM och de 8 rättigheterna enligt GDPR

Vi vill ge dig en fullständig förståelse för hur ni kan använda SuperOffice CRM för att uppfylla GDPR-reglerna för skydd och behandling av personuppgifter. Därför presenterar vi här ännu mer praktisk information om hur du kan lyckas med detta.

I den här artikeln förklarar vi hur SuperOffice CRM stöder de 8 rättigheterna enligt GDPR genom personuppgifternas hela livscykel – från insamling till utfasning av uppgifterna.

Se hur SuperOffice CRM stöder dessa rättigheter nedan.

Rätten att göra invändningar

Rätten att bli informerad

Rätten till tillgång

Rätten till rättelse

Rätten till radering ("rätten att bli bortglömd")

Rätten till dataportabilitet

Rätten att begränsa behandling

Rätten att undvika automatiserat beslutsfattande

SuperOffice som ett GDPR-redo CRM-system

Det vi har beskrivit i den här artikeln är bara en sammanfattning av hur du kan använda SuperOffice för att uppfylla GDPR-kraven i ditt företag.

Tänk på att informationen i artikeln inte ska betraktas som juridisk rådgivning. Det är inte heller någon uttömmande lista över alla möjliga sätt att använda SuperOffice i affärsprocesserna.

SuperOffice CRM är ett flexibelt system, och det finns många sätt att implementera och använda dess funktioner. Hur du väljer att använda dem beror helt och hållet på ditt företags affärsprocesser.

Avsikten med den här artikeln är att ge dig några praktiska tips om hur SuperOffice CRM kan hjälpa dig att hantera dina kunders integritet och skydda deras uppgifter i enlighet med förordningen. Vi ville också visa hur de GDPR-relaterade funktionerna fungerar.

Vi bad den internationella juristbyrån DLA Piper, som har spetskompetens inom GDPR, att utvärdera hur SuperOffice CRM stöder den nya EU-förordningen.

Vi kan stolt meddela att de konstaterar att SuperOffice CRM är en GDPR-kompatibel lösning. De drog slutsatsen att företag som använder SuperOffice CRM får god hjälp att uppfylla GDPR-kraven. Du kan läsa hela rapporten här.

Vad är nästa steg?

Ditt nästa steg beror på hur långt du har kommit i arbetet med att bli GDPR-redo.

Du kan alltid förlita dig på det innehåll vi har skapat om GDPR: artiklar, checklistor, tips och videor.

För att få tillgång till de senaste GDPR-funktionerna måste du uppgradera till den senaste versionen av SuperOffice CRM. Kontakta din SuperOffice-representant för att få veta mer om hur du kan få tillgång till de senaste funktionerna.

Vi erbjuder också en 3 timmars administratörsutbildning, där vi går igenom personuppgiftshanteringen i SuperOffice i förhållande till GDPRs regler om dokumentation av rättslig grund för personuppgifter, samtycke och prenumerationer för e-postutskick. Välkommen att läsa mer och anmäla dig här.

Ansvarsfriskrivning: Innehållet i denna artikel ska inte betraktas som juridisk rådgivning och är endast avsedd för informationsändamål.

• gdpr
  • blogg