Prisjakt och tuffa lovregler driver boka-tidigt-trend

Det blir allt större tryck på resor inför skolloven. Utvecklingen drivs framför allt av tuffare regler om ledighet från skolan utanför loven och ökad kunskap bland resenärerna om hur priser förändras över tid. Enligt Supersavertravel, Nordens ledande onlineresebyrå, bokar dagens resenärer resan inför längre skollov i snitt två veckor tidigare, jämfört med för fem år. Ju längre skollov, desto tidigare bokas flyget.

Supersavertravel har tittat på bokningsmönster i samband med skolloven och jämfört hur framförhållningen såg ut 2009 och hur det förändras under de senaste fem åren. När det gäller längre skollov bokas resorna med dubbelt så lång framförhållning jämfört med kortare skollov som till exempel höstlovet.

-  Kombinationen av tuffare regler vid ledighet utanför skolloven och ökad medvetenhet bland resenärerna om hur tid och pris hänger samman driver trenden, säger Marléne Wallberg Banffy, Kommunikationschef på Supersavertravel.

Det enda skollovet där framförhållningen är oförändrad är påsklovet. Inför årets påsklov har Storbritannien seglat upp som det populäraste resmålet. London lockar många svenskar i vår. Det relativt låga pundet, bra shopping och det enorma utbudet av turistattraktioner gör staden till etta på årets påsklista. I storstaden hittar barnfamiljerna en favorit i välbesökta Harry Potter utställningen. Filmbolaget bakom succéfilmerna öppnade upp portarena till den magiska världen för två år sedan.

-  Den sena påskhelgen påverkar också att många väljer en weekendresa till en storstad före en sol-och-bad-resa, säger Marléne Wallberg Banffy.

Supersavertravel har tittat på bokningsstatistik från sommarlovet, jullovet, höstlovet, påsklovet och sportlovet 2009. Jämfört med 2013.

Populära länder Påsklovet 2014*

1.  (2) Storbritannien

2.  (6) Tyskland

3.  (1) Spanien

4.  (3) Frankrike

5.  (4) USA

6.  (7) Italien

7.  (11) Tjeckien

8.  (12) Turkiet

9.  (8) Nederländerna

10.  (10) Österrike

* I parantes ländernas placering 2009. Populära länder under påsklovet 2014, bokningar gjorda med planerad avresa mellan 14 april 2014 - 21 april 2014.

Vilket skollov bokas med bäst framförhållning 2013? **
1. (1) Jullovet

2. (4) Sommarlovet

3. (5) Sportlovet

4. (4) Höstlovet

5. (2) Påsklovet

** I parantes skollovets placering 2009.

• london
  • ledig
  • supersavertravel
  • resor
  • skollov
  • påsklovet
  • påsken 2014

Om Supersavertravel

Supersavertravel är en av Nordens största onlineresebyråer och finns representerat i sex länder: Sverige, Danmark, Norge, Finland, Holland och Ryssland. Supersavertravel ingår i European Travel Interactive AB.

European Travel Interactive AB (eTRAVELi) är Nordens största onlineresebyråkoncern. Bolaget har högst marknadsandelar i Norden. 2013 omsatte koncernen cirka 7,3 miljarder kronor på sju marknader.