Nya NERO-X från Sound by Sweden, tillverkade av militär flygplanskomposit.

Nya träningshörlurar från Sound by Sweden maxar ljud och kvalitet

Trådlösa, tillverkade av militär flygplanskomposit och över tolv timmar batteritid utan att tumma på ljudkvaliteten, det är NERO-X, de senaste träningshörlurarna från Sound by Sweden. De släpps på marknaden lagom till midsommar.

– Vi har utvecklat en träningslur som passar alla som vill träna hårt till bra musik, en hörlur som inte faller ur öronen eller tummar på kvaliteten, säger Anders Svensson, COO på Sound by Sweden.

NERO-X är det senaste tillskottet i Sound by Swedens hörlurskollektion. De är tillverkade av flygplanskomposit som gör hörlurarna fjäderlätta, med en vikt på endast 12,5 gram. De är anpassade för träning eftersom de är trådlösa och batteriet är symmetriskt placerat för att ge en total frihet med den unika medföljande klämman, Activity Clip som kan fästas i tröjkragen. Dessutom har hörlurarna en för klassen överlägsen batteritid på över 12 timmar och konstruktionen är både svett- och stötsäker.

Ai-Teknik sedan 2016

Grunden till Sound by Sweden växte fram under 2010 och målet var att höja kvaliteten på produkter inom hörlurssegmentet. Företaget består idag av ingenjörer och innovatörer med rötter från teknikföretaget Jenving Technology AB, kända för sina HiFi-kablar under varumärket Supra Cables. Med gedigen erfarenhet, unika materialval och innovativ teknik är målet att Sound by Sweden ska ta ljudet till en ny nivå och fortsätta att utveckla det som man har valt att kalla Den nya generationens hörlurar. 2014 släpptes deras första hörlur och nu kommer alltså NERO-X, det fjärde tillskottet i kollektionen.

– Våra tidigare hörlurar har varit mycket populära hos HiFi- och elektronikintresserade, eftersom vi har fokuserat väldigt mycket på teknologiska detaljer. Vi började exempelvis att använda Ai-Teknik redan 2016. Med NERO-X vill vi nå bredare och jag tror att alla som tycker om att träna till musik kommer att uppskatta den nya hörluren. Förutom fantastisk ljudkvalitet och batteritid, är den dessutom svettsäker, säger Anders Svensson.

Kvalitet god nog för flygvapnet

Supra och Sound by Sweden har ett fantastiskt renommé och man kan stoltsera med kunder som svenska och amerikanska flygvapnet, supersportbiltillverkaren Koenigsegg Automotive m.fl. Produktionskedjan genomsyras av teknisk kompetens, unika material och noggrann kvalitetskontroll samt uppföljning. Ett par av hörlursmodellerna från Sound by Sweden är tillverkade i lättviktskomposit, samma innovativa material som används inom den militära flygvapenindustrin.

– Att använda den här typen av material gör att vi kan hålla en klassledande kvalitet och prestanda på våra produkter. Att flygvapenindustrin använder samma material som oss är en kvalitetsstämpel av högsta rang, säger Anders Svensson.