Tjejzonens Storasystrar på nätet vinner Surfa Lugnt-priset 2014

Efter omröstning och jurybedömning har nu årets mottagare av Surfa Lugnt-priset blivit utsedd. Vinnaren blev stödorganisationen Tjejzonens Storasystrar på nätet som får 25 000 kronor för vidare utveckling av verksamheten.

För tredje året i rad delas Surfa Lugnt-priset ut till den organisation som bäst främjar till kommunikation mellan unga och vuxna på nätet. Åtta organisationer var nominerade till priset. Efter en omröstning med flera tusen deltagare gick de tre med flest röster vidare till en jurybedömning. Juryn utsåg stödorganisationen Tjejzonens Storasystrar på nätet till vinnare av Surfa Lugnt-priset 2014.

– Det är fantastiskt roligt att bli uppmärksammade av Surfa Lugnt. Vi har i många år arbetat i framkant vad gäller stöd online till unga och vet hur användbart nätet kan vara för att nå fram till dem som behöver någon som lyssnar när livet känns tungt. Samtalen på nätet sker på tjejernas villkor vilket gör att trösklarna är låga även för svåra samtal, säger Lotta Zetterqvist, verksamhetschef på Tjejzonen.

Surfa Lugnt-priset delas ut på Safer Internet Day som är tisdagen den 11 februari. Motiveringen till Tjejzonens Storasystrar på nätet lyder så här:

Tjejzonens Storasystrar på nätet har med sitt engagemang och grundliga arbete visat vägen för hur stödorganisationer kan verka med nätet som arena. Genom utbildade volontärer möter Storasystrar på nätet unga tjejer med samtal såväl på nätet som live och alltid på tjejernas egna villkor.

Med sitt stöttande arbetssätt, som ger unga tjejer framtidshopp och ökad tillit till sig själv och andra, är Storasystrar på nätet en god förebild som exemplifierar Surfa Lugnts vision om nätet som en positiv plats för kommunikation. Det gör Tjejzonens Storasystrar på nätet till värdig mottagare av Surfa Lugnt-priset 2014.

– Unga tjejer mellan 15-24 år är enligt Statens folkhälsorapport 2013 den grupp i samhället som känner mest oro och ängslan. Tjejzonens Storasystrar på nätet arbetar strukturerat och engagerat med just unga tjejers svåra livsfrågor. De är därför en mycket angelägen stödverksamhet på nätet som förtjänar att uppmärksammas med Surfa Lugnt-priset, säger Kristina Axén Olin, ordförande i Surfa Lugnt

Om Tjejzonen
Tjejzonen har sedan 1998 verkat för att ge stöd samt lindra psykisk ohälsa hos unga tjejer. Med deras Storasysterverksamhet kan de som vill få stöd av en vuxen utbildad volontär som genom chatt, Skype eller livemöten finns tillgänglig några timmar i veckan. Chatten är indelad i två inriktningar, en för valfria samtalsämnen och en som är inriktad på ätstörningsproblematik. Volontärerna får förutom en grundutbildning även kontinuerligt individuell handledning under tiden de är delaktiga som Storasyster. Tjejzonen har drygt 10 000 kontakter varje år med unga tjejer.

Om Surfa Lugnt-priset
Det finns många bra internetinsatser i Sverige som sällan får den uppmärksamhet de förtjänar. Surfa Lugnt vill lyfta fram de organisationer som genom satsningar vill verka för ungdomars och vuxnas kommunikation på nätet. Därför har Surfa Lugnt-priset instiftats där vinnaren får 25 000 kronor för fortsatt utveckling av projektet.

För mer information kontakta:
Marko Määttä, projektledare Surfa Lugnt
info@surfalugnt.se

• internet
  • de skyddar barnen på nätet
  • barnsäkerhet
  • surfa lugnt-priset
  • surfa lugnt-pris
  • surfa lugnt
  • surfa
  • skyddar barnen på nätet
  • internetsäkerhet
  • internetanvändning

Surfa Lugnt samlar myndigheter, företag och ideella organisationer och erbjuder Sveriges främsta experter inom internetsäkerhet och barn- och ungdomsfrågor en gemensam plattform för kommunikations- och utbildningsinsatser mot föräldrar, lärare, pedagoger och andra viktiga vuxna.

På www.surfalugnt.se finns artiklar, publikationer och forskning om ungas nätvanor, tips och råd samt länkar till samarbetspartners. I Surfa Lugnts blogg och andra sociala medier uppmärksammar och diskuterar Surfa Lugnts experter internet ur ett socialt perspektiv.

Barnombudsmannen, Bris, Com Hem, Dataföreningen, Friends, Fryshuset, IT- och Telekomföretagen, Kamratposten, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Post- och Telestyrelsen, Rädda Barnen, .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur), Statens Medieråd, Telenor och Bredbandsbolaget,  samt World Childhood Foundation.