Framgång för Susts kommersialisering!

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 12:00 CEST

Att det svensk-amerikanska batteriföretaget Nilar etablerar sig i Gävle är roligt för både Gävleborg och Sverige. Men det är också ett exempel på vad kommersialiseringen inom Sustainable Innovation kan bidra med.

Nilar startades år 2000 av Lars Fredriksson och Neil Puester som arbetat tillsammans inom Optima. Företaget har idag ett 20-tal personer aktiva inom R&D och tillverkning i Denver.

Att Nilar när de nu etablerar tillverkling i Europa lägger sig i Sverige var inte självklart:

- Vi tittade på hela Norra Europa när vi började överväga tillverkning på den här sidan Atlanten, sade grundaren Lars Fredriksson på den pressträff som hölls i Gävle på onsdagen.

Samarbetet med Sust har pågått en längre tid och har från Susts sida handlat om vårt kommersialiseringsuppdrag. Nilar har tagit fram ett av världens främsta och mest kostnadseffektiva batterier för både fordon och stationära tillämpningar och att vi kan knyta Nilar till Susts övriga verksamhet kompletterar vår existerande medlemskrets – samtidigt som det innebär att kunskaper som är världsledande, inom en sektor som kommer att växa enormt de närmaste åren, hamnar i Sverige.

Nilars batteri är unikt och patenterat och bygger på en bipolär NiMH-teknik, vilket gör att batteriet kan tillverkas billigare samtidigt som det har högre energitäthet och bättre livslängd än alternativen. Möjligheterna att bygga batterierna efter kundernas exakta behov är en annan stor fördel.

Läs mer på www.nilar.se

Sustainable Innovation (Sust) fungerar som en innovationsarena inom vardagsnära energieffektivisering och är ett samarbete mellan företag, forskare och myndigheter.
Verksamheten bedrivs i huvudsak genom storskaliga projekt som testar och demonstrerar energieffektiv teknik.
För mer information: www.sust.se

Kommentarer (0)