Framtidens hållbara hotell på klimatkonferensen i Paris

Byggnader ansvarar för cirka 40% av de totala klimatutsläppen. Hotell har en stor möjlighet att leda vägen i den rådande klimatomställningen. En viktig del av detta arbete är Nearly Zero Energy Hotels, ett EU-finansierat projekt där målet är att energieffektivisera Europas hotell.

16 europeiska pilothotell deltar i Nearly Zero Energy Hotels (neZEH), en del av EU-kommissionens Intelligent Energy Europe (IEE). Hotellen finns i bland annat Sverige, Frankrike, Spanien, Kroatien och Italien. Stora Brännbo i Sigtuna och St. Clemens i Visby är de svenska exemplaren. Pilothotellen ska utföra en storskalig renoveringsplan för att nå nära nollenergistatus och bli ledande exempel inom hållbarhet.

Tillsammans med Sustainable Innovation, som koordinerar initiativet i Sverige, kommer neZEH arrangera ett antal seminarier under COP21. Projektledare, hotellägare och forskare kommer att diskutera ”Turism och SDG-målen”, ”De bästa metoderna för CO2-snåla renoveringar” och ”Hur vi kan tillämpa nära nollenergistrategier i hotell”.

8 december, Le Grand, Paris

How to enable Nearly Zero Energy strategies in the hotels sector – a roundtable where neZEH partners will discuss project findings and debate with stakeholders the topics of: energy innovation and sustainability in the accommodation sector; benefits from implementing neZEH strategies; ways to unblock large-scale renovations in the hotel Industry.

8 december, Le Grand, Paris

Designing low carbon strategies in the building environment: best practices where neZEH’s global vision, actions and next steps will be presented.

10 december, Le Bourget, Paris

Tourism, climate and energy: a treasure of opportunities for the territories – Lighthouse examples and experiences from the European initiative neZEH.

11 december, Le Bourget, Paris

Tourism and the International Climate and Sustainable Development Agenda, a panel debate on “Harmonizing carbon emissions management for low carbon tourism development.

Vänligen registrera er på http://www.nezeh.eu/news/join_nezeh_at_the_cop21_1.html.

För ytterligare information, kontakta:
Jonathan Milläng, tf. kommunikationsansvarig tel. 073-689 03 25, jonathan.millang@sust.se