Inbjudan till pressträff - Nytt styrsystem för energistyrning/solel: Många fastighetsägare går miste om stor potential

Med anledning av uppstarten av det avancerade energistyrsystemet som Amzur Technologies tagit fram bjuder vi in till pressträff och unik visning i Arvika. Tekniken var en av vinnarna i Energimyndighetens internationella tävling ”Intelligent Energy Management Challange”.

Systemet testas i Glava Energy Center, Sveriges centrum för solenergiforskning, och väntas kapa effekttopparna med 40 procent. Det resulterar även i att fastigheterna i mycket större utsträckning än tidigare kan ta till vara på egenproducerad el och sälja el till nätet när det är mer ekonomiskt fördelaktigt.

Tid: Onsdag den 3 maj kl 12.45-13.15
Plats: Glava Energy Center, Arvika
Lunch serveras i anslutning till träffen och skjuts erbjuds från stationen/flygplats

Vänligen anmäl deltagande senast 2 maj kl 12.00 via e-post till: jessica.kristrom@sust.se

Program 12.45-13.15

• Smarta styrsystem för solel - för att kunna satsa stort på solel och förnybart
    Magnus Nilsson, verksamhetschef på Glava Energy Center
  • Utmaningarna med att ställa om till förnybart
    Rickard Nordin, riksdagsledamot och Klimat- och energipolitisk talesperson (C)
  • Statistik och möjligheterna med allt mer solel i nätet
    Johan Lindahl, Svensk solenergi
  • Om den internationella innovationstävlingen och Energimyndighetens satsning Intelligent Energy Management (IEM)
    Olle Dierks, Swedish Incubators & Science Parks
  • Amzur Technologies, en av vinnarna i innovationstävlingen IEM, som nu kör igång styrsystemet på anläggningen i Glava
    Raymond M Kaiser, Director Energy Management Systems, Amzur Technologies
  • Frågor och möjlighet att få visning av testsajterna. Fotograf på plats.