Vinnovastöd till Sust-projektet TransOpt

Sustainable Innovation (Sust) har fått 440 000 kronor i bidrag från Vinnova för förstudiefasen till projektet TransOpt.

Projektet TranOpt fokuserar på att effektivisera och optimera gods- och distributionstrafik i storstadsmiljö. Både teknikutveckling och affärsmodeller ingår och projektet kommer att genomföras som ett storskaligt demonstrationsprojekt i samband med utvecklingen och byggnationerna av Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.

Förstudien genomförs under våren 2010 och ska ta fram basfakta som förväntade transportbehov, möjlighet till optimering via ökad samordning mellan olika aktörer samt undersöka vilka verktyg i form av IT-stöd som behöver utvecklas. Förstudien genomförs i samverkan med Stockholm Stad, Logica, Riksbyggen och JM.

TransOpt som ska enligt planerna starta hösten 2010 och kommer att pågå under 2-3 år.

För mer information kontakta,

Jan Kristoffersson, projektchef, Sustainable Innovation, tfn 0706-453756

• Miljö, energi

Sustainable Innovation (Sust) fungerar som en innovationsarena inom vardagsnära energieffektivisering och är ett samarbete mellan företag, forskare och myndigheter.
Verksamheten bedrivs i huvudsak genom storskaliga projekt som testar och demonstrerar energieffektiv teknik.
För mer information: www.sust.se

Petter Andersson