Innovationstävling för VA och matavfall

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 11:31 CEST

Nya lösningar för effektivare insamling och återvinning av toalett- och matavfall i den nya stadsdelen Oceanhamnen i Helsingborg. Det hoppas Helsingborgs stad med partners hitta genom innovationstävlingen Blackwater & Food Waste Challenge som startar med en kickoff 20 oktober.

Varje dag uppstår stora mängder toalett- och matavfall i våra bostäder. Hantering och transport av dessa leder till stora kostnader för samhället. Med nya lösningar för att återvinna avfallet ska kostnaden omvandlas till en resurs, en del i arbetet med att skapa hållbar stadsutveckling.

Per Simonsson, tf VD för miljötekniknätverket Sustainable Business Hub, ger Helsingborgs stad en eloge för sitt arbete med tävlingen.

- Framsynta kommuner vänder sig till företag för att få hjälp med att hitta nya lösningar och produkter som möter deras behov. Vi får ett bra driv i utvecklingen av innovationer när kommuner och företag kommer samman, säger Per Simonsson, som räknar med att tävlingen kommer att locka flera av nätverkets företag.

Affärsmöjligheterna för vinnarna i tävlingen är tydliga. Även om tävlingen är avsedd för att införa ett nytt system just i Oceanhamnen är ambitionen att det nya systemet ska kunna utveckla Helsingborg och gå på export till andra städer och länder.

Tävlingen genomförs av Helsingborgs stad tillsammans med NSVA (Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp), NSR (Nordvästra Skånes Renhållning), WIN (Water Innovation Accelerator) och Sustainable Business Hub. Tävlingen finansieras delvis av Vinnova och Urban Magma.

Urban Magma är ett samarbete för innovationsutveckling inom miljöteknikområdet. Målet är att utveckla produkter och tjänster som löser städers klimat- och miljöutmaningar. Urban Magma fokuserar på de urbana försörjningssystemen VA, värme, kyla, avfallshantering och energieffektivisering. Företag matchas mot identifierade behov och kunskap tillförs av akademi och forskningsinstitut.

För mer information:
Per Simonsson, tf VD
tfn: 0766-34 75 63
e-post: per.simonsson@sbhub.se

Bengt Malmberg, affärsutvecklare
tfn: 070-619 63 13
e-post: bengt.malmberg@sbhub.se

Sustainable Business Hub är ett affärsnätverk i södra Sverige som hjälper Cleantech-företag att öka sin konkurrenskraft och etablera sig på exportmarknaden. Nätverket består av mer än 100 medlemmar. Verksamheten drivs i ett bolag och ägs av medlemmarna.

Kommentarer (0)