Suzuki regerar i roadracing-Sverige

Det råder ingen tvekan om vilket motorcykelmärke som just nu har tagit ett järngrepp om de stora, betydande mästerskapen i Sverige. Ett ord räcker för att sammanfatta suveräniteten – Suzuki.

I kungaklassen Pro Superbike, som tävlar i samband med STCC-tävlingarna, har fartfantomen Filip Backlund radat upp framgångar och nu senast på Mantorp Park blev det ytterligare två fullträffar. I och med detta är Suzukiföraren nu uppe i fyra raka triumfer. Som pricken över i:et för Suzuki lyckades även Lucas Ockelfelt visa framfötterna via en tredje- och en fjärdeplats. I nuläget toppar Backlund mästerskapet 19 poäng före tvåan Andreas Mårtensson, trea totalt ligger Ockelfelt via fina sviten 3-2-3-4 på de fyra senaste racen. Det starka japanska varumärket toppar även märkesmästerskapet efter tre raka triumfer av totalt fyra möjliga.

Som om detta inte vore nog visade Superstock 600-föraren Thommy Sköld, ombord på en Suzuki
GSX-R 600, att äpplet inte faller långt från trädet. Under Scandinavian Open-premiären i Falkenberg visade Thommy att han redan nu har börjat axla sin fader Peters mantel.

Första finalen vann han komfortabelt med elva sekunder. Men det var bedriften i den andra finalen som fick åskådarna att lyfta på ögonbrynen. Efter en krasch under kvalet tvingades Thommy Sköld inta en startposition långt bak i fältet som 23:a på gridden. Men han var obeveklig i sin framfart och konkurrent efter konkurrent passerades fram till förstaplatsen.

- Jag vet inte riktigt vad som hände, helt klart växte hornen ut ur pannan, förklarar Thommy Sköld.

Dessvärre kostade uppkörning bränsle för med ett varv kvar började det sina i tanken och Thommy Sköld fick slå av på farten för att kunna ta sig i mål som hedersam fyra. Ett facit som ändå är en bedrift utöver det vanliga i stenhårda SST-600.

• Motorer, bilar, motorcyklar

• filip backlund
  • bankörning
  • gsx-r1000