Thommy Sköld kör Suzuki

Pressmeddelande  •  2011-03-28 12:40 CEST

Motorrad-sponsrade Thommy Sköld har precis hämtat ut den första av sina två Suzuki GSX-R600 som han kommer att köra med i Superstock-klassen, både i Svenska och i Nordiska Mästerskapet.

Thommy har som målsättning att vinna båda mästerskapen och att vara en av de fyra svenskar som får köra i EM som Wild Card under finaltävlingen.

– Vi har rivit isär allting och väntar på eftermarknadsdelar, berättar Thommy. Det blir ett Yoshimura helsystem, ny kabelhärva, ny tändbox, ett dataloggningssystem, Öhlins-fjädring, ISR-bromsar och styre, samt diverse småsaker från Hardparts. Det är också tillåtet att byta till manuell kamkedjesträckare och till en tunnare topplockspackning, vilket ger lite högre kompression och därmed lite mer effekt.

Planen är att åka ner till Motorland Aragon i Spanien för ett försäsongstest, förutsatt att man får ihop hojen i raceskick tills dess, annars blir det en resa ner till Tyskland och Tjeckien lite senare.

Premiärracet sker på Anderstorp under 1-maj helgen, då man kör tillsammans med Pro Superbike, och då gäller det att vara redo.

– Det är riktigt skojigt att vara med och hjälpa Thommy Sköld i vad som nu blir ett Suzuki/Motorrad-team, strålar Klas Östlund och ser riktigt nöjd ut. Jag upplever att teamet har en väldigt positiv anda och tror att man kommer att gå långt!

(bildtext)
Klas Östlund från Suzuki lämnar över den första av två Suzuki GSX-R 600 till Thommy Sköld. Flankerade av övriga i teamet (i blått fr. v.); Linus, Magnus, Peter, Max och Viktor.

Suzuki är ett av världens ledande motorcykelmärken med ett modellprogram från lätta motorcyklar upp till tunga cruisers och sportmotorcyklar. Det japanska varumärket har 80 års erfarenhet av fordonstillverkning och tillverkar ungefär 4 miljoner motorcyklar årligen. KGK Motor AB är den svenska generalagenten för Suzuki motorcyklar, terränghjulingar och utombordsmotorer. Dessutom är företaget svensk generalagent för AMT båtar samt Arctic Cat snöskotrar och terränghjulingar. KGK Motor AB har 24 anställda och omsätter ca 430 miljoner kr. Huvudkontoret finns i Sollentuna, Stockholm. www.suzukimc.se

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom