​Fridolin: Mammas sjukdom har format mig som vuxen

Han är miljöbov när han flyger till möten och han debatterar mest mot Moderaterna som han tycker har en miljöovänlig politik – och han är stolt över den gång han gjorde något olagligt. När juniorreportrarna mötte MP:s ena språkrör Gustav Fridolin berättade han även om sin mammas svåra sjukdom när han var ung.

SvD Junior – Sveriges enda nyhetstidning för barn och unga – är i Almedalen för att ställa barnens frågor till riksdagspartiernas ledare. Tolvåriga Edith och Stella från Gotland tyckte att Gustav Fridolin var mindre sträng än de tänkt sig när de intervjuade honom i SvD:s tält på hamnplan.

Edith: Vilket parti är er största konkurrent i valet?

– Vi och Sverigedemokraterna har helt olika uppfattningar om vad som är ett bra samhälle. Men det parti som vi oftast möter i debatt är Moderaterna för att de strävar efter att bilda en regering som jag är orolig skulle innebära stora nedskärningar för miljön.

Stella: Vad finns det för fördelar med att vara två språkrör i stället för en partiledare?

– Den stora fördelen är att det blir ett mänskligare ledarskap. Att man kan dela på saker. På talen i Almedalen och i partiledardebatter till exempel.

Stella: Om du fick vara en seriefigur, vilken skulle du välja då?

Fridolin funderar en stund innan han säger:

– Oppfinnar-Jocke. Det är något fantastisk med det där att se problem och hitta lösningar.

Edith: Vi båda har varit med om att personer i vår närhet blivit sjuka, vi vet att du varit med om det också när du var ung. Kan du berätta?

– När jag växte upp blev min mamma svårt sjuk och låg på sjukhus en ganska lång tid. Då ställs saker på sin spets och man får erfarenheter som man inte efterfrågat, men som format mig som vuxen och gett mig en människosyn som jag är glad att jag har. Jag tror det har gett mig möjlighet att hantera världen som den faktiskt är.

Stella: Har du något råd till barn som drabbas av att någon i familjen blir sjuk?

– Jag önskar att någon sagt till mig att "vara här". Mycket när man är barn handlar om sedan. Man pluggar för att komma in på en utbildning för att sedan få ett svar på frågan "vad ska du bli när du blir stor?". När någon är sjuk så är det här och nu och om man kan vara i det kan man få de bra stunderna med den som man älskar och som är sjuk.

Edith: Har du någon gång gjort något olagligt?

– Ja, säger Fridolin och gör en paus.

– Jag är stolt över när jag för ett gäng år sedan var i Palestina och träffade företrädare för en palestinsk fredsrörelse. Då greps jag av israelisk polis i samband med att man skulle bygga muren på Västbanken väldigt nära en palestinsk by. Jag har också i tidigare intervjuer berättat att jag testat narkotika. När jag var mycket yngre så testade jag hasch. Jag lärde mig inte så mycket av den erfarenheten däremot fastnade några av mina kompisar i missbruk.

Edith: Vad är det mest omiljövänliga du gjort?

– I det här jobbet flyger man på en del möten och det slår till.

Stella: Vad kan jag som barn göra för att vara mer rädd om naturen?

– Barn gör väldigt mycket för naturen. De vet mest om miljöproblem och påtalar det för alla runt omkring. De är ofta lite vakthund i familjen och det behövs. Men det är farligt om miljöproblem bara är en privat ångest. Vi måste göra saker tillsammans.

Juniorreportrarna om intervjun

Edith:

– Jag gillade hans personlighet, han var inte nedlåtande eller sträng. Han var en vanlig person. Jag trodde han skulle vara mer av en "politiker" – lite
halvtråkig och stel.

Stella:
– Det där med seriefiguren var kul – att han valde Oppfinnar-Jocke. Men jag trodde han skulle svara Tintin. Han var väldigt dålig på förkortningarna!

Se hela intervjun här: