Svea Ekonomi utbildar ungdomar i Visby

Torsdag 27 augusti träffar Svea Ekonomi 80 ungdomar på Christopher Polhemgymnasiet i Visby. Temat för dagen är Ekonomi för unga – vad måste man veta och tänka på kring sina pengar när man tar steget ut i vuxenlivet?

- Att ungdomar på väg in i vuxenlivet har koll på sin ekonomi och lär sig handskas med pengar är viktigt inte bara för ungdomarna själva utan för hela samhället. Här ser vi att det finns kunskapsluckor att fylla och vill gärna dela med oss av de lärdomar vi har fått under våra drygt 30 verksamma år, säger Satu Goldbech utbildare och föredragshållare på Svea Ekonomi.

Vi kommer att gå igenom ekonomins fem delar; tjäna, konsumera, låna, försäkra och spara. Har man koll på delarna och får balans mellan dem blir det betydligt roligare och mindre stressigt att stå på egna ben.

Vi kommer också att gå igenom frågeställningarna:

• Vad kostar det att flytta hemifrån?
  • Vad måste jag försäkra?
  • Vilka rättigheter och skyldigheter har jag som anställd?
  • Vad händer om jag inte betalar mina räkningar i tid?
  • När måste man börja spara pengar och hur mycket är rimligt?
  • Är det okej att låna pengar ibland och vad kostar det egentligen i slutändan?

- Vi är jätteglada för det stora intresset och engagemanget hos Christopher Polhemgymnasiet och ser fram emot att träffa alla ungdomarna, fortsätter Satu. Vi pratar redan nu om ett eventuellt fortsatt samarbete där vi löpande kan vara med och bidra till att höja kunskapsnivån när det gäller pengar och privatekonomi hos Gotlands ungdomar.

Är du intresserad av att vi kommer till din skola?
Du som företräder en gymnasieskola någonstans i Sverige och är intresserad av att veta mer om vår utbildningsverksamhet för ungdomar och kanske vill boka in oss på ett besök är självklart välkommen att kontakta oss. Hör av dig till:

Satu Goldbech telefon 076-101 23 65 eller e-post mailto:satu.goldbech@sveaekonomi.se

Är du journalist och vill veta mer eller besöka någon av våra ungdomsträffar är du också välkommen att kontakta Satu.

Mer information om Svea Ekonomi och vår verksamhet hittar du på www.sveaekonomi.se