20 procent tillväxt på den svenska pelletsmarknaden 2013

Efterfrågan på pellets på den svenska marknaden ökade med 20 procent procent under 2013.

Marknaden ökade totalt med cirka 330 000 ton motsvarande cirka 1,6 TWh. Det är en kraftig omsvängning jämfört med 2012 då marknaden minskade med ungefär 560 000 ton.

Produktionen i Sverige ökade med cirka tio procent eller 140 000 ton under 2013, visar en ny undersökning utförd av tidningen Bioenergi. Importen ökade med cirka 45 procent eller 222 000 ton och exporten av svensk pellets minskade med ungefär 17 procent eller 33 000 ton, enligt statistik från SCB.

– Produktionsökningen i svenska pelletsfabriker är tydligt. Hela 27 fabriker ökade sin produktion 2013, 30 fabriker hade oförändrad produktion och åtta fabriker minskade sin produktion, säger Anders Haaker, chefredaktör på tidningen Bioenergi.

De pelletsfabriker som ökat sin produktion är bland andra Neova i Forsnäs, 38 000 ton, Neova i Vaggeryd, 19 000 ton, Forssjö Pellets, 27 000 ton, Helsinge Pellets, 20 000 ton och Falu Energi, 18 000 ton samt Skellefteå Kraft i Hedensbyn med 8 000 ton. Även Lantmännen ökade produktionen vid fabrikerna i Norberg, 5 000 ton, och i Ulricehamn, 13 000 ton.

Fem pelletsfabriker tillkom på listan: Okome Trä i Ullared, Uddevalla Energi som ska bygga en ny fabrik, Vindö Byggvaror i Djurhamn, Häljemo Pellets i Lundsbrunn och Roasjö Trä i Svenljunga.

Fem fabriker slutade producera pellets: Rindi, i Vansbro, Skellefteå Kraft i Storuman, Kastebergs Gård i Ljungby, Korsberga Lantbruk i Hjo och NT Pellets i Bergkvara.

Mer information kontakta: Anders Haaker, anders.haaker@bioenergitidningen.se, tel. 073-927 19 57