Domen avseende Buildor AB:s intrång i Svedbergs immateriella rättigheter är avgjord

Buildor AB stämdes av Svedbergs i juli 2017 för upphovsrättsintrång på grund av att Buildor använt upphovsrättsskyddat bildmaterial.

Patent- och marknadsdomstolen kom i sin dom fram till att Buildor skall betala ersättning till Svedbergs för intrång i immateriella rättigheter samt ersättning för rättegångskostnader, på totalt 346 000 kronor.

”Svedbergs är ett starkt varumärke för badrumsinredning i Norden. Det är viktigt för oss att värna våra immateriella rättigheter så att vi fortsätter att bygga vårt varumärke” säger Sofia Axelsson VD för Svedbergskoncernen.

Domen överklagades till Patent- och marknadsöverdomstolen men prövningstillstånd beviljades ej, vilket meddelades den 17 oktober 2018. Domen i Patent- och marknadsdomstolen står därför fast.

Dalstorp den 19 oktober 2018

• Bygg, fastighet

Svedbergs startades 1920 som bleckslageri men övergick 1962 till att tillverka badrumsskåp. Under sjuttiotalet utvecklades badrumsmöbler och under åttiotalet började dagens inriktning, att utveckla, tillverka och marknadsföra det kompletta badrummet under egna varumärket Svedbergs. Företaget är marknadsledande i Norden på badrumsmöbler och utvecklar hela tiden sortimentet för att täcka alla behov som konsumenten har i sitt badrum. Moderbolaget Svedbergs i Dalstorp AB bedriver sin verksamhet i Dalstorp, Västergötland där merparten av produktionen sker.