Svedbergs skapar anledningar till en bra dag.

Med ett nytt kommunikationskoncept ska Svedbergs förmedla alla de värden som finns inbyggda i varumärket. ”Anledningar till en bra dag” är själva fundamentet som marknadsföringen kommer att bygga på under överskådlig framtid.

Utgår från människors liv
Med det nya kommunikationskonceptet ställer sig Svedbergs på mottagarens sida och ställer frågan vad badrummet egentligen betyder? All kommunikation utgår från människors liv och det som är viktigt för dem.

- Kommunikationskonceptet förflyttar Svedbergs varumärke till att upplevas mer modernt och spännande. Utan att förlora den varma och personliga framtoningen som varit företagets kännetecken i decennier. Vi tar del av människors liv, är lyhörda och involverar deras upplevelser i kommunikationen. För vi är en viktig del av deras vardag, säger Stefan Svensson, vVD på Svedbergs.

Ett helt nytt manér
Vem man än är, vad man än gör, så startar varje dag i badrummet. Och avslutas där. Det är där man förbereder sig och samlar på sig energi för en ny spännande dag. Och varvar ned och summerar dagen när den är slut.

- Badrummet spelar helt enkelt en central roll i våra liv. Oavsett om man ska gå till jobbet, träffa sin första kärlek, få nobelpriset, gå på en anställningsintervju, åka på semester, gå på fest … Det handlar om att berätta en intressant historia som målgruppen gillar och känner igen sig i, enligt Stefan.

Långsiktig kompassriktning
Tanken är att kommunikationskonceptet ska fungera som en långsiktig kompassriktning för att skapa hög igenkänning. Det ska också fungera på alla olika marknader och mot olika målgrupper. Svedbergs är förvisso ett helsvenskt företag men deras huvudmarknad är den nordiska.

Ett företag med moderna värderingar
Svedbergs har också valt att renodla logotypen. Borta är symbolen med bokstäverna s och d som stod för Svedbergs och Dalstorp, företagets hemvist. Man har också valt att plocka bort sin payoff. Förändringen markerar på ett tydligt sätt att något har skett.

- Svedbergs är ett modernt företag med moderna värderingar, det måste också avspeglas i det grafiska uttrycket där logotypen har en central roll, avslutar Stefan.

För mer information kontakta:
Stefan Svensson, vVD
stefan.svensson@svedbergs.se

För bildmaterial kontakta:
Kicki Ljungviken
kicki.ljungviken@svedbergs.se

• spegelskåp
  • spa
  • dusch
  • badrumsskåp
  • badkar
  • badrumsinredning
  • badrum

Svedbergs startades 1920 som bleckslageri men övergick 1962 till att tillverka badrumsskåp. Under sjuttiotalet utvecklades badrumsmöbler och under åttiotalet började dagens inriktning, att utveckla, tillverka och marknadsföra det kompletta badrummet under egna varumärket Svedbergs. Företaget är marknadsledande i Norden på badrumsmöbler och utvecklar hela tiden sortimentet för att täcka alla behov som konsumenten har i sitt badrum. Moderbolaget Svedbergs i Dalstorp AB bedriver sin verksamhet i Dalstorp, Västergötland där merparten av produktionen sker.