Köp inte in problem i fårflocken

Köp inte in problem i fårflocken

Den här tiden på året är det många fårägare som passar på att köpa en ny bagge eller fräscha upp besättningen med nya moderdjur. Se dock upp för att köpa in problem i fårflocken. Anna-Stina Stehn, husdjursagronom på Sveland Djurförsäkringar, ger sina bästa tips på vad man bör tänka på i samband med köpet och innan man släpper in de nya djuren i flocken.

Tyvärr är det inte alltid bara fåret som följer med hem till gården, även mindre trevliga individer riskerar att följa med hem. Om fåret drabbas av invärtes- och utvärtes parasiter kan det leda till att djuret drabbas av bland annat klövproblem och lunginflammation.

I samband med köpet
Som fårägare är viktigt att köpa friska djur från seriösa uppfödare. Inköp av djur är den vanligaste orsaken till att sjukdomar sprids. Det är vanligt att djuren bär på smitta utan att de visar symtom. När man köper in djur bör man därför alltid utgå från att de kan vara smittbärare.

• Fråga säljaren grundligt vilka parasiter den har i sin besättning och om det finns några andra bekymmer.
• Fråga säljaren om de haft anmärkning på levern vid slakt. I så fall har fårägaren sannolikt problem med stora leverflundran, avmaska då med Fascinex som tar leverflundran i alla dess stadier.
• Planera så att det nya djuret kan stå avskild inomhus från den egna besättningen i minst tre veckor, gärna längre. Släpp gärna ihop det nya djuret med egna djur som ändå ska gå till slakt. Det kan du göra direkt efter att du avmaskat och avlusat djuret.

Innan man släpper in djur i flocken
Under karantänstiden har fårägaren stor chans att upptäcka om det är något som avviker med det nya djuret såsom hosta, diarré eller andra symptom. Är det något som inte stämmer bör man ta sig en fundering om man verkligen ska förena det nya djuret med sin egen flock, det kan vara en dyrköpt erfarenhet om man får in en sjukdom i flocken som drabbar fler djur. Om det nyinköpta djuret fortfarande verkar frisk efter någon vecka kan det släppas ihop med resten av flocken.

Tips innan ihopsläppet!
• Avlusa för säkerhets skull med Bayticol
• Avmaska med Noromectin mot den stora magmasken Haemonchus, som kan ge stora ekonomiska förluster om den får fäste i besättningen
• Kolla igenom klövarna och spraya med 10 procentig zinksulfat-lösning en gång i början av karantänen och en gång när djuret ska in i den egna besättningen