Prishelgen är mycket uppskattad av Sveland Cup-finalisterna

När Sveland Cup avslutade förra årets prishelg var det för tionde året i rad. Även då samlades Sveland Cup-finalisterna för en eftertraktad träningshelg på JumpClub med Sylve Söderstrand och Lotta Björe som tränare.

Under helgen den 7-9 oktober 2016 har sex unga ryttare tagit del av första priset i Sveland Cup på Rekasta Equestrian Center utanför Enköping. Sylve och Lotta är grundare till JumpClub och har under flera år hållit i den uppskattade träningshelgen.

- Vi har fått väldigt positiv respons från vinnarna som varit här på Rekasta under åren. Jag tror det beror på att Sveland Djurförsäkringar har ett bra koncept där alla kan vara med, både de som är nybörjare men även de som har hållit på lite längre. Under prishelgen får vinnarna ta del av ett fantastiskt pris där de får inspiration och utbildning i högsta klass. Jag tror att ryttarna som kommer hit känner sig exklusiva, då allt engagemang och fokus endast ligger på dem. Vanligtvis brukar jag och Lotta hålla i kurser med uppåt 12-20 stycken deltagare, säger Sylve.

Nytt för 2016 var att vinnarna och även de som kommer på andraplats i riksfinalen, belönas med en spännande och lärorik träningshelg på JumpClub.

Sitsträning och markarbete

Helgen inleddes med samarbetsövningar för att gruppen skulle lära känna varandra. De är mellan 9 och 17 år och kommer från olika ryttarföreningar runt om i landet. På lördagen hade Lotta Björe två ridpass, ett där markarbete med bommar var på schemat och ett nyttigt träningspass med sitsträning.

- Sitsträningen var en väldigt jobbig övning men samtidigt väldigt viktig då man behövde fokusera på balansen. Efter det hade vi ett teoripass där Lotta pratade om tävlingsupplägg, att det är viktigt att ha ett bra foder och sedan såg vi på en film hur man ska sitta rätt i sadeln, berättar Johanna Liljegren.

Förväntan i luften

På söndagen fick ryttarna gå upp tidigt på morgonen för att hinna förbereda sina ponnyerinför helgens sista träningspass. Trots att regnet öste ner fanns det ingenting som drog ner ryttarnas humör då de snart skulle få inleda ett träningspass med förebilden Sylve Söderstrand, som har en lång meritlista som bland annat tidigare förbundskapten för svenska hopplandslaget.

Ryttarna delades in i två grupper och Sylve höll en banhoppningsträning där fokus låg på att ha kontroll i olika tempon och situationer. En av deltagarna i första gruppen var Alicia Wilhelmsson, som tyckte träningen med Sylve var utmanande.

- Jag lärde mig att vara mer bestämd innan hindret och göra mer övningar så man kan hålla hästen bättre. Det var en ganska svår övning men det var kul med lite utmaning. Vi fick göra många olika övningar och flera av dem kan man träna på hemma. Jag tyckte träningen var jätterolig och skulle vilja stanna här hela mitt liv, berättar Alicia.

Sylves råd och tips

Efter träningspasset berättar Sylve Söderstrand vad han ger de unga ryttarna för tips och råd under träningshelgen. När det kommer till Sylves roll som tränare tycker han det är viktigt att både se till hästen och ryttaren, och utgå från den nivå som de befinner sig på.

- Oavsett om jag tränar ekipage som rider lätt B eller på elitnivå, får alla samma bemötande. Som tränare försöker jag inte bara dela med mig av tips och råd när de ska hoppa hinder utan även dela med mig av kunskap om hur man får en frisk och hållbar häst. Om jag kan skicka med några lärorika verktyg som de här ryttarna kan ha glädje av i sin ridning, tycker jag det är fantastiskt, berättar Sylve.

Helgen avslutades med en gemensam lunch innan ryttare med föräldrar packade ihop det sista innan hemfärd. Alva Hjorth sammanfattar Sveland Cups prishelg som både lärorik och rolig.

- Jag tycker den här prishelgen har varit jätterolig och jag har lärt mig mycket. Jag har verkligen fått lära känna hästen mycket bättre än jag gjorde innan, även om jag haft min ponny Munsboro Hawk Eye i två år. Nu är min största dröm att ta mig till Falsterbo på storhäst 2017, säger Alva.

Sylve tipsar – så lyckas du som ryttare!

Kom ihåg att det är din inre drivkraft och motivation som avgör hur duktig du blir och vad du vill göra med det. Om du har en dröm att bli en duktig ryttare är det viktigt att du har en bra tränare som kan hjälpa dig att nå dina mål. Det är även viktigt att ha god kunskap om hästhållning och träning för att vinna klasser i slutändan.

Om Sveland Cup

Sveland Cup arrangeras av Sveland Djurförsäkringar i samarbete med lokala ridklubbar, Betfor, Granngården och Tidningen Ridsport. Cupen startades 2006 som en satsning på ungdomsridsporten och är idag en av landets största cuper för ponnyer. 2016 deltog runt 450 ekipage i cupen.

Förstapristagare

Kategori B - Sofia Borgstrand med Exzentrics Mixed Emotions