Tandvårdstips för djuret!

Tandvårdstips för djuret!

Djur får precis som människor problem med tänderna, men med skillnaden att de inte kan tala om när de har ont. Olika typer av besvär med tänderna är en vanlig orsak till varför djurägare kontaktar veterinären. Här kommer några råd för att förebygga tandproblem hos dina djur!

Hund – ha som vana att titta i hundens mun och borsta hundens tänder varje dag. Använd en mjuk babytandborste eller speciell fingertuta. Du kan även ge hunden lämpliga tuggmotstånd som oxhudsben och hela skonkar, undvika att ge märgben samt att inte leka med tennisbollar då detta skadar tänderna.

Katt – ha för vana att titta i kattens mun och borsta kattens tänder någon gång i veckan. Använd en mjuk babytandborste eller speciell fingertuta. Det är även bra att ge kokta köttbitar till innekatten så att tandköttet får motion och rengörs.

Häst – låt veterinären göra en rutinkontroll på din häst en gång om året för att åtgärda eventuella problem. Du kan använda olika typer av bett för att variera trycket i hästens mun och på så sätt minska risken för tryck- eller klämskador. Kontrollera tänderna hos en veterinär innan hästen hunnit få sin fulla tanduppsättning.

Smådjur – ha för vana att titta i djurets mun och var uppmärksam på tidiga symtom. Utfodra med rätt kost så att tänderna slits normalt, den största delen av fodret ska bestå av grovfoder.

Läs mer om Sveland Djurförsäkringar på www.sveland.se

Om Sveland

Vi ägs av våra kunder vilka är några av Sveriges nöjdaste. Ingen vinst plockas ut ur företaget. Allt görs för kundernas gemensamma bästa. Våra medarbetare är experter på djurförsäkringar och genom våra personliga ombud hjälper vi dig snabbt och kompetent när du behöver det som bäst. Nu strävar vi efter att bli det mest hållbara djurförsäkringsbolaget i Sverige.

Läs mer om Sveland Djurförsäkringar på www.sveland.se eller följ oss på Facebook.

Presskontakt Kommunikatör 046-2769305