Gabriela Marsh föder upp dansk-svensk gårdshund. Foto: Sveland Djurförsäkringar

Varannan hunduppfödare märker av ökat valpintresse

Många hunduppfödare märker av en ökad efterfrågan på sina valpar i coronapandemins fotspår. Men detta ställer också stora krav på uppfödarna att avla med förnuft. Sveland Djurförsäkringar tipsar om hur du planerar ditt valpköp långsiktigt och hållbart.

Sveland Djurförsäkringar har frågat 248 hunduppfödare över hela landet hur de påverkas av den pågående coronapandemin.

Genom en enkät som Sveland har skickat ut, har det blivit tydligt att många uppfödare ser en ökad efterfrågan på sina valpar just nu. Hela 48 procent (118 stycken) svarar att efterfrågan har ökat. 45 procent (112 stycken) har inte märkt någon skillnad och endast 7 procent (18 stycken) svarar att de har märkt av en minskad efterfrågan på sina valpar sedan coronapandemin startade.

Uppfödarnas ansvar nu ännu viktigare
Gabriela Marsh, uppfödare av dansk-svensk gårdshund utanför Ljungbyhed i Skåne och ombud för Sveland Djurförsäkringar, är en av de som har märkt av att många människor verkar längta efter en valp just nu.

– Trots att jag har skrivit på min hemsida att mina tre valpar redan är tingade så blir jag nedringd av folk som chansar ändå. Även många av mina uppfödarkollegor har märkt av att efterfrågan har ökat. Det beror väl på att många är hemma nu och har mer tid än vanligt, säger hon.

Gabriela Marsh ser inte bara positivt på utvecklingen och är bekymrad över vad som ska hända med alla valpar när samhället återgår till det normala igen. En seriös hunduppfödare har ett viktigt ansvar att se till så att alla valpar kommer till bra hem. I dessa coronatider blir det ansvaret ännu viktigare, anser hon.

– Det gäller att avla med förnuft och inte följa efterfrågan i detta läge. Allt kan vända med någon dags varsel och då måste det vara hanterbart oavsett åt vilket håll pendeln svänger, säger Gabriela Marsh.

Planera långsiktigt och hållbart
För den som vill skaffa valp krävs ett långsiktigt och hållbart tänkande. En viktig fråga valpköpare bör ställa sig är om de kan ta hand om sin valp även efter coronapandemin när livet börjar återgå till det normala igen. En vuxen hund får lämnas ensam i max sex timmar och en hund under fyra månader får inte lämnas ensam alls. När den är över fyra månader får den bara vara hemma själv under korta stunder.

– Hundar är sociala varelser och de allra flesta trivs bäst när de är i sällskap med människor. Hundar som lämnas ensamma för länge riskerar att utveckla beteendeproblem, säger Linnéa Stålhandske, skadechef affärsområde Sällskapsdjur på Sveland Djurförsäkringar.

– Planera långsiktigt. Se till att du har klart med en hunddagisplats redan innan du köper en valp, eller att du vet att du kan ta med den till jobbet eller på annat sätt kan se till så att den får tillräckligt med promenader och sällskap under dagen, fortsätter hon.

Fler viktiga saker att tänka på för valpköpare:

• Gör din hemläxa – undersök rasens eller raskombinationens hälsohistorik och skadefrekvens. Ring till Sveland Djurförsäkringar om du har frågor om specifika raser.
  • När du har bestämt dig – kontrollera så att uppfödaren har hälsotestat föräldrarna för de vanligaste sjukdomarna.
  • Träffa mamman till valpen innan köp – viktigt för att försäkra dig om att du inte köper en smuggelhund. Får du höra att säljaren inte vill träffas på grund av coronapandemin, stå på dig och be om ett möte utomhus.

Enkäten som Sveland Djurförsäkringar gjorde skickades ut via mejl och pågick under fem dagar, mellan den 15 – 19 april. Totalt svarade 248 hunduppfödare över hela landet på enkäten.

Om Sveland

Sveland Djurförsäkringar är ett kundägt och renodlat djurförsäkringsbolag som grundades 1911. Vi utgör en gemenskap av hängivna djurägare i form av både medarbetare och försäkringstagare. Tillsammans hjälper vi varandra och bidrar till djurs hälsa. Vi hittar alltid rätt försäkring för hunden, katten, hästen och smådjuret.

Läs mer om Sveland Djurförsäkringar på www.sveland.se eller följ oss på Facebook.