Biblioteksdagarna 2013 i Örebro

För elfte gången samlar Svensk Biblioteksförening den svenska biblioteksbranschen. Biblioteksdagarna 2013 arrangeras i samarbete med biblioteken i Örebro. Bland årets föreläsare finns Erik Fichtelius, UR, Lise Bergh, Amnesty International, Maureen Sullivan, American Library Association, Anna Ekström, Skolverket, Stina Oscarsson, Radioteatern och författaren Kristian Lundberg.

Biblioteksdagarna är bibliotekens branschdagar och en konferens för alla sorters bibliotek. Svenska och internationella storföreläsare varvas med after speech-tillfällen och seminarier.

Svensk Biblioteksförening arbetar för att synliggöra biblioteken utifrån fem perspektiv: kunskap och lärande, kultur och upplevelser, inspiration och utveckling, demokrati och informationsfrihet samt fristad och gemenskap. De fem perspektiven bildar strukturen för torsdag och fredag, 16-17 maj.

Föreningens årskonferens är onsdag 15 maj med seminarier och årsmöte. Konferensen fortsätter med Biblioteksdagarna, 16-17 maj.

Kontakt för pressackreditering: Stefan Engström, kommunikationschef, se@biblioteksforeningen.org