Elsa Beskow-plaketten 2018 tilldelas författaren och illustratören Lisen Adbåge

Elsa Beskow-plaketten 2018 tilldelas författaren och illustratören Lisen Adbåge för boken Samtidigt som och för hennes samlade produktion av bilderböcker för barn.

Elsa Beskow-plaketten instiftades 1958 och utdelas årligen med en prissumma på 25 000 kronor till den konstnär, som framställt föregående års bästa svenska bilderbok för barn eller den bäst illustrerade svenska barnboken.

Lisen Adbåge är född 1982 och arbetar som illustratör, författare och serietecknare. Hon gav ut sin första egna barnbok, Ellen & Bebis, år 2000 och har sedan bland annat utkommit med Stor-Emma och böckerna om Koko och Bosse. Lisen har även gjort illustrationerna till Petter Lidbecks Flickan och presidenten, och till Moni Nilssons böcker om Salmiak och Spocke.

Juryns motivering:
Elsa Beskow-plaketten 2018 tilldelas författaren och illustratören Lisen Adbåge för boken "Samtidigt som" och för hennes samlade produktion av bilderböcker för barn. Samtidigt som tar oss med på en tur runt jorden med nedslag i andra människors verklighet och vardag. Med en rimmad rytm färdas vi från plats till plats, från person till person och möts för en stund. Texten skapar närhet och känsla av att allt hör ihop. Det är i de frusna ögonblicken som livet sker. De välformulerade textraderna driver berättelsen framåt och väcker nyfikenhet. Spännande perspektivbyten, och ibland filmiska uttryck i bilderna, ger läsaren möjlighet att se händelsen på olika sätt och skapa en egen berättelse. Lisen Adbåge låter ofta skeendet stanna upp genom vardagliga detaljer och synliggör det som vi ofta inte hinner lägga märke till, som grodan i diket flickan ser från bussen eller himlens oändlighet då sparven flyger över skogen. En bilderbok som får oss att reflektera och fundera.

Prisceremonin hålls i Galleri Celsing på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm torsdag 18 oktober med start klockan 14.00. Alla är välkomna!

Jury:
Karin Blomquist, juryns ordförande, bibliotekarie Gotland
Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping
Anna Hällgren, läsinspiratör och frilansande bibliotekskonsult, Lövånger
Ann-Sofie Falck, bibliotekarie Myndigheten för tillgängliga medier

Svensk biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar cirka 3000 personer och 450 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.