Elsa Beskow-plaketten tilldelas Sara Lundberg för Vita Streck och Öjvind

Svensk Biblioteksförenings Elsa Beskow-plakett för 2012 tilldelas Sara Lundberg för boken Vita Streck och Öjvind. Plaketten utdelas årligen av Svensk Biblioteksförening till den konstnär som framställt föregående års bästa bilderbok för barn eller till en konstnär för dennes samlade produktion. Priset består av en glasplakett samt ett stipendium om
25 000 kronor.

Juryns motivering: ”Med vindlande svindlande rörelser i text och bild formas berättelsen om flickan vars identitet och världsbild vänds upp och ned av ett kort möte. Sara Lundberg skapar med några få blyertslinjer, flödande färg i olika tjocklek och kontrasterande kulörer. Bildens poetiska djup speglas i texten och förändringarna i bildens streck och former får symbolisera förändringen i huvudpersonen själv. Växlande stämningar förstärker dramat och uppenbarar flickans känslor. Boken är en fint genomförd berättelse om vänskap och att hitta sin egen väg. Den är ett allsidigt konstverk som bjuder mer och mer för varje läsning.”

Sara Lundberg är illustratör utbildad i USA. Hon har illustrerat andras texter i närmare tio år. Vita streck var hennes bilderboksdebut med både egen text och bild. Hösten 2011 kom uppföljaren Vita streck och Öjvind.

Priset utdelas vid Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Juryns ordförande är Ingrid Källström, bibliotekarie på Stockholms stadsbibliotek. Elsa Beskow-plaketten utdelades första gången 1958.

Pressbilder: www.alfabeta.se

Jenny Bjarnar, Alfabeta förlag, 0708-539903
Ingrid Källström, juryordförande, 076-123 13 11

Stefan Engström, informationschef, 070-5519074

• barnbok
  • litterärt pris

Svensk Biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar drygt 3100 personer och 550 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.