Forskningsministern talar på Biblioteksdagarna

Bibliotekens ledande branschdagar Biblioteksdagarna genomförs för fjortonde året. I år samlas Sveriges biblioteksverksamma i Västerås för två dagars seminarier, föreläsningar och studiebesök.

Bland talarna finns ministern för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson, Erik Fichtelius, som leder Kungl. bibliotekets arbete med en nationell biblioteksstrategi, Donna Scheeder, President, International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA), Jodie Ginsburg, Index on Censorship, Storbritannien, ordförande Calle Nathanson och många fler. Totalt anordnas över 50 seminarier, workshops, studiebesök och föreläsningar om bland annat läsfrämjande för barn, yttrandefrihet och den nationella biblioteksstrategin. Föreningens årsmöte hålls onsdag 11 maj klockan 15.15.

Biblioteksdagarna arrangeras i samarbete med Västerås stadsbibliotek, Biblioteket, Mälardalens högskola och Kultur- och museiverksamheten, Landstinget Västmanland. Följ uppdateringar på Biblioteksdagarna på Facebook eller twitterflödet #bibldag16 .

Datum: 11-12 maj, 2016

Plats: Aros Congress Center, Munkgatan 7, Västerås

Kontakt för pressackreditering: Björn Orring, kommunikatör, bo@biblioteksforeningen.org